Hoe sluit ik een noodknop schakelaar aan?

Goedendag,

Ik wil een noodknop schakelaar tussen een stekker en een contrastekker verbinden. Zoals hij nu zit, werkt hij niet. Doe ik iets fout?

Picture for question
2 jaar geleden
1.7K
Inekez1
2 jaar geleden
2 aderig snoer aan stekkers die bedoeld zijn voor randaarde?? Ik weet niet wat je wil gaan aansluiten op dit knutselwerk, maar wellicht is het verstandig om een ander snoer te gebruiken.
Thecis
2 jaar geleden
@Inekez1
Dit kan gewoon. Alleen moet je er goed rekening mee houden dat het snoer dus niet geaard is.
Ik zou me meer zorgen maken over eventueel de hoeveelheid amperage die door het snoer moet gaan. Ik weet namelijk niet wat er op aangesloten moet worden. Ook hoor ik e niet over een eventuele trekontlasting die niet bij de schakelaar aanwezig zijn. En ik mag hopen dat de uitsparingen voor het snoer op de afsluiter zitten. Anders moeten die nog gemaakt worden. Oftewel, dit roept wel wat vragen op. Daarvan is een 2-aderig snoer op stekkers met randaarde nog het minste...

Antwoorden (1)

Wat je moet doen is de blauwe draad doorverbinden buiten de schakelaar om, en met een multimeter meet je welke kant (rood of groen) het verbreekcontact is. en op die contacten sluit je de bruine draden aan, bij gebrek aan een multimeter kun je ook proefondervindelijk ontdekken welke kant welk is, want óf het hetgeen in het stopcontact gaat uit, of aan.
2 jaar geleden
Axetjuh1
2 jaar geleden
Hartelijk dank! Ik ga dit morgen proberen, fijne avond!
TurfGraver
2 jaar geleden
Merk, type?
Is het drukknop?
HCZ
2 jaar geleden
Als het belangrijk is waar de bruine (fase) draad op wordt aangesloten, is het ook noodzakelijk om de stekker altijd op dezelfde manier in de wandcontactdoos te doen lijkt mij?
Griffin
2 jaar geleden
@HCZ "Als het belangrijk is waar de bruine (fase) draad op wordt aangesloten, is het ook noodzakelijk om de stekker altijd op dezelfde manier in de wandcontactdoos te doen lijkt mij?"
Het is meer mijn OCD wat dicteert dat het zo moet, anders wordt het een zooitje, om die redenen zou je ook in de nul schakelen bij een lamp, maar iedereen gebruikt zwart.
Thecis
2 jaar geleden
@HCZ
Dit betreft afspraken binnen de elektrotechniek. Bruin is fasedraad. blauw is nuldraad, zwart is schakeldraad, geelgroen is randaarde.
Daardoor weet je theoretisch ook dat als je ergens een schakeldoos open maakt, welke draad waarvoor is (maar wel nog steeds doormeten, want niet iedereen houdt zich aan deze kleurcoderingen!).
Vanaf het stopcontact maakt het niet meer uit omdat je dan een stekker in het stopcontact steekt. In het apparaat zit een trafo en een gelijkrichter omdat elektronica heel vaak werkt op gelijkspanning (wordt dus in het apparaat omgezet van wisselspanning naar gelijkspanning). Daarom maakt het niet uit hoe de stekker in het stopcontact steekt.