Weet iemand hoe ik dubbele aanhalingstekens kan krijgen op mijn toetsenbord van mijn laptop?

2 jaar geleden
2K
ronron1212
2 jaar geleden
Met het indrukken van de shift en te gelijk de " daarna spatie
Amadea
2 jaar geleden
Lees ook bij https://www.startpagina.nl/v/computers-internet/besturingssystemen/vraag/227924/toetsenbord-aanhalingstekens-vaker-uitgelegd-vergeet/
teusvh
2 jaar geleden
Die zitten 1 of 2 toetsen rechts van de L. Shift-toets en ", en daarna een spatie.
SentWierda
2 jaar geleden
Inmiddels zijn zo'n vijftig vragen gesteld over QWERTY-toetsenborden. (Zoeken: qwerty)
Met uitleg dat toetsenborden met QWERTY, QWERTZ en AVERTY globaal dezelfde zijn als die op aloude typemachines.

Antwoorden (2)

Het hangt af van welke indeling het toetsenbord van je laptop heeft.
In Nederland is de meest gebruikte indeling de QWERTY-indeling. Deze herken je aan de eerste vijf letters op de eerste rij met letters, gelezen van links naar rechts. Als het toetsenbord deze indeling heeft, dan krijg je de dubbele aanhalingstekens door tegelijkertijd SHIFT in te toetsen en de toets met het aanhalingsteken. Deze toets zit op de middelste rij met letters, (bijna) helemaal rechts op de tweede plek vanaf de letter L.
In België is hebben veel toetsenborden de AZERTY-indeling. Ook deze indeling herken je aan de eerste vijf letters op de bovenste rij met letters. Met toetsenborden met deze indeling maak je het aanhalingsteken op een andere manier. Voor deze manier verwijs ik je naar de link.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Shift-" en dan SPATIE. (en ja ALS je het na een voor een medeklinker of getal doet kan je enkel Shift-" doen)
Als je dat namelijk niet doet bij een klinker krijg je na een klinker een trema op de die klinker
Doe maar
shift-" e
>
ë
(in plaats van "e) Overigens is Qwerty zes letters, dat is nog relevant ook want er zijn ook QWERTZ toetsenborden, waarbij bijzondere tekens op andere plekken zitten.
https://en.wikipedia.org/wiki/German_keyboard_layout
QWERTY

Shift-apostrof(') en dan spatie.
De apostrof(') zit links van de ENTER-knop of twee knoppen rechts van de L.
Als je door tikt na de " met een medeklinker, getal of ander leesteken kan je de spatie overslaan, maar bij een klinker resulteert dit in een trema op de klinker. ëöïüä

AZERTY

Bij een AZERTY-keyboard is het het teken rechts van de P, aangezien dat een dode toets is, moet je ook even op spatie drukken of doortikken behalve na een klinker.