Waarom vliegt de zekering er uit wanneer ik een tijdschakelaar bij mijn buitenverlichting gebruik?

Mijn buitenverlichting van ca 20 armaturen op 230 volt doe ik aan door een stekker in een stopcontact te steken. Dat gaat prima. Maar als ik hetzelfde probeer door de stekker in een tijdschakelaar in het hetzelfde stopcontact te steken dan vliegt er een zekering uit (niet de aardlekschakelaar) wanneer de verlichting aan gaat. Hoe kan dat nou, en hoe los ik dat op?

2 jaar geleden
1.2K
Inekez1
2 jaar geleden
Tijdschakelaars hebben een bepaalde maximale belastbaarheid. Hoeveel Volt zijn die 20 armaturen bij elkaar? Mogelijk te veel voor 1 tijdschakelaar. Als de schakelaar overbelast wordt, kan deze defect raken en kortsluiting veroorzaken. Een nieuwe kopen heeft dan alleen zin als die wel geschikt is voor het totale voltage van de 20 armaturen, of voorzie je buitenverlichting van energiezuinigere led-lampen.
TurfGraver
2 jaar geleden
Ik schat in dat die armaturen bij elkaar nog steed 230 volt zijn Inekez1.
Het vermogen (Watt) of stroom (A) zal wel toenemen. ;)
boobytube
2 jaar geleden
Dag, dank voor de reactie. Uiteindelijk zitten er 20 armaturen met louter ledlampen van ca 8 watt per stuk aan, dus dat is 160 watt. Een gemiddelde tijdschakelaar kan 2000 watt hebben, dus dat zal geen probleem zijn denk ik.
Inekez1
2 jaar geleden
@Turfgraver, ik bedoel idd Watt ipv Volt...
CoenParas
2 jaar geleden
Heb je de tijdschakelaar al eens los getest Het kan ook aan de tijdschakelaar liggen
zo niet dan heb je vermoedelijk ergens lek spanning je tijdschakelaar

Antwoorden (1)

Het lijkt er op dat de tijdschakelaar intern sluiting maakt.
Probeer eens een andere
2 jaar geleden
boobytube
2 jaar geleden
Dank voor je reactie. Helaas is dit niet de oplossing. Ik heb al 3 verschillende soorten geprobeerd, varierend van nieuwerwetse philips hue schakelingen tot ouderwetse schakelklokken.