Wat gebeurt er als je glasvezel laat aanleggen?

Ik bedoel wat zijn de werkzaamheden in en rond het huis?

2 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Bij ons gaat het nog komen binnenkort.
Verderop in de stad heb ik al gezien wat er gaat gebeuren, de hele lengte van de stoep wordt geopend met een minigraver van ongeveer 30 cm breed.
Die graaft een geul of je nu wel of niet aangesloten wilt worden.
In de brief die wij ontvangen hebben hoeven ze niet in de tuin zelf te graven maar "schieten" zij de kabel naar je huis en daarna een kleine plek om door de muur heen te boren.
Ik laat het alleen aanleggen tot aan het huis want als ik laat aanleggen in de meterkast of woonkamer ben ik verplicht bij KPN een abonnement af te sluiten en geen gebruik meer maken van Ziggo.
Ziggo gaat geen gebruik maken van de glasvezel, nu niet en in de toekomst niet zo werd gezegd.
Ik heb hierover 2 keer gebeld met Ziggo op verschillende dagen omdat ik het niet wilde geloven.
Ga je kijken bij KPN op de site wordt inderdaad Ziggo NIET GENOEMD, wel andere providers.
Mocht ik in de toekomst, bij wie dan ook wel willen overstappen, dan ligt de kabel er alvast.

Antwoorden (2)

Voor het aanleggen van glasvezel hoeft er in de meeste gevallen niet gegraven te worden in je tuin. Vanaf de erfgrens wordt de glasvezelkabel ondergronds naar jouw woning geboord. Bij de gevel van jouw woning wordt een gat gemaakt, ter grootte van een stoeptegel, waar de glasvezelkabel weer uit komt.
Vervolgens wordt de glasvezelaansluiting op de meest geschikte locatie in de woning gemonteerd, meestal in de meterkast.
SimonV
2 jaar geleden
Dat is bij mij een paar maanden terug aangelegd. Ik woon in een benedenhuis direct aan de stoep, (Mijn begane grond van de woonkamer is ongeveer 1 meter hoger dan stoepniveau omdat er nog een kelderverdieping onder zit.)
Ze bellen eerst aan om te vragen waar je Ziggo kabelkastje zit. In mijn geval zat die naast een radiator.
Het glasvezelkastje plaatsen ze dan daarbij in de buurt en ze boren een gat naar buiten.
De glasvezelkabel wordt dan naar binnen gestoken en vastgemaakt aan het kastje. Over de kabel buiten plaatsen ze een metalen kabelgoot.
Dit duurt niet meer dan een kwartiertje.
Het is dan nog niet direct klaar voor gebruik. Ze komen een aantal weken later nog terug om het echt te activeren. Dit duurt niet meer dan een minuut.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
@grasmaaier. Ik snap het niet.
'Ze bellen eerst aan om te vragen waar je Ziggo kabelkastje zit.' Vreemde zin. Ik neem aan dat je bedoelt : 'De KPN'ers bellen eerst aan om te vragen waar je Ziggo kabelkastje zit.'
Glasvezel naar en in de woning wordt aangelegd door KPN.
Ziggo heeft geen glasvezel in de woning. Ziggo werkt de laatste meters tot en in de woning met COAX.
Overigens gaat de aanleg in de praktijk niet altijd zo snel als geschetst. Bij mij is het op dit moment vier dagen 'onder constructie'.
grasmaaier
2 jaar geleden
Ja, inderdaad, sorry voor de onduidelijkheid.
Het word gedaan door KPN en die bellen aan en vragen naar de locatie van het Ziggo kastje.
Ziggo heeft er verder niks mee te maken maar ze willen het blijkbaar op diezelfde plek aanleggen. Ik heb zelf trouwens nooit Ziggo gehad, maar UPC.