Kan mijn Mastervolt Mass Sine 12/250 omvormer nog hersteld worden nadat ik hem omgekeerd aansloot?

Ik heb een omvormer die van 12 naar 220V omvormt. Ik sloot per ongeluk de polen verkeerd om aan. Er was een vonk op één van de polen, de zekering op één van de 2 kabels die van de omvormer naar de polen lopen is niet doorgebrand (ik heb ook een nieuwe erin gezet maar dat hielp niet). De omvormer gaat nu niet meer aan. Kan hij nog hersteld worden of kan ik beter een nieuwe kopen?

1.9K

Antwoorden (2)

Ja. De omvormer kán hersteld worden, maar of de kosten opwegen tegen de baten zal pas blijken na onderzoek. Je zult eerst moeten onderzoeken wát er precies defect is.
Vaak is het goedkoper om te vervangen dan te repareren.
jc54
2 jaar geleden
Als je de polariteit hebt omgedraaid dan heb je intern de 'source' en de 'drain' van de MOSFET'sverwisseld, dus moet je de MOSFET's(vaak twee, één voor de positieve flank, en één voor de negatieve flank) vervangen voor een gelijkend modelletje, zo kaal kost zo'n MOSFET afhankelijk van het vermogen wat het beestje kan leveren iets rond de €0,80 p/s Het probleem is dat je dan een handige kennis met een soldeerbout moet hebben om ze te vervangen, of je probeert het zelf natuurlijk. Er zijn geen schema's van deze MasterVolt, maar als je de 12Volt lijn volgt en je komt uit bij een onderdeel met drie pootjes, en als je dan het typenummer(bijv. IRFZ44) googled en daar komt dan een MOSFET uit, dan zit je goed.