Wat is het geknetter in mijn IBM monitor?

Beste allen,

ik heb een IBM monitor (beeldbuis) van mijn oom gekregen bij zijn pentium 2 pc.
Nu maakt de monitor af en toe (soms aantal keer in een minuut) een soort knetter, knap geluid. Het advies was om hem even goed uit te zuigen. Want het "knap" geluidje zou kunnen komen door stof. Weet iemand of dit inderdaad de oorzaak kan zijn en wat ik er aan zou kunnen doen?

Ps: de monitor heeft jaren in een kast gelegen is is dus ook niet meer aan geweest (tot vandaag dan).

Bij voorbaat dank!
Het beeld geeft een knipper op de zelfde frequentie als het "knap" geluid.

2 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Een beeldbuis werkt met hoogspanning. Dat trekt stof aan en dat kan weer tot kruipstromen leiden. De monitor uitzuigen of schoon blazen kan daar inderdaad helpen. Wees wel voorzichtig! Een deel van die hoogspanning wordt tijdelijk opgeslagen in condensatoren. Dat kan, ook al staat de monitor uit, nog schokken geven. Zet de monitor uit en maak alle stekkers losen wacht een half uurtje. In die tijd ontladen de condensatoren zich. Maak daarna pas de kap van de monitor open. En plaats ook de kap weer terug vóórdat je de monitor weer aan zet.

Behalve stof kan er ook een andere oorzaak zijn voor het 'spetteren'. Het zou ook kunnen zijn dat je een versleten condensator hoort en ziet. Dan kan het zijn dat je monitor binnenkort de geest geeft. Daar kun je, zonder kennis van elektronica op dit moment niet veel aan doen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Commodore
2 jaar geleden
Ontzettend bedankt voor je reactie, ik heb de monitor sinds gister niet in het stopcontact gehad. Ik zal proberen hem voorzichtig schoon te maken met de stofzuiger. Is het probleem dan nog niet opgelost. Tja, dan is misschien inderdaad het einde voor de monitor nabij.