waarom is mijn glasplaat van mijn combimagnetron gesmolten?

kwamen gister thuis en de kids waren aan het kokkerellen geweest ze wilden iets bakken met de ovenfuncie en dat resulteerden en een gat in de plaat van de magnetron .het is gewoon weggesmolten . deden ze iets verkeerd of is de magnetron nu stuk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (4)

Een gat in de plaat van de magnetron? Dan zijn ze niet gewoon aan het koken geweest. En als je het over de glasplaat in de deur hebt, dan ja, je magnetron is stuk, niet meer gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je magnetron moet wel kapot zijn want die glasplaat zou alle standen moeten kunnen verdragen zonder te smelten.

Mijn magnetron is 1000 watt en op die hoogste stand braad ik met ook nog 180 graden hete lucht aan (combiostand dus) regelmatig een kip, 13 minuten. En er smelt dan niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat het om het glazen draaiplateau? Die zijn wel vaak los te koop. En dan: hoe kan glas nou smelten in een magnetron? Wel, dat kan. De enige voorwaarde is dat het eerst zeer sterk verhit moet worden. Zou het kunnen het om een combioven gaat, waarbij eerst alles is verhit op de hoogste temperatuur, om vervolgens de magnetronstand in te schakelen? Misschien krijg je dan wel het onderstaande effect. (Zie filmpje en don't try this at home)
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat de kinderen een gasvlam op de magnetron gericht hebben.
Zoals in het filmpje wordt uitgelegd wordt glas, dat normaliter een isolator is, geleidend als het voldoende wordt verhit. Dat kan een lokale verhitting zijn. Vanaf dat moment krijgt de magnetronstraling vat op het glas en wordt het glas verder en verder verhit. Dit is natuurlijk een gevaarlijke situatie. Voordat glas geleidend wordt moet het doorgaans wel verhit worden tot 400 of 500 graden; een temperatuur die normaliter niet wordt gehaald, ook niet in een (normale) oven. Wellicht dat het geharde glas van de plaat al bij een lagere temperatuur geleidend wordt omdat voor het harden van glas soms een chemische behandeling wordt gebruikt.

Een foto van de gesmolten glasplaat zou mooi zijn om toe te voegen.