Waarom is er een tekort aan chips?

We ontkomen er niet meer aan: er is een stijgend tekort aan chips wereldwijd. Wat is de oorzaak hiervan? Ik krijg juist het idee dat de vraag naar technologie juist alleen maar toeneemt.

2 jaar geleden
2.9K
Utrecht
2 jaar geleden
https://www.reuters.com/article/chips-shortage-explainer-int-idUSKBN2BN30J
LeonardN
2 jaar geleden
"Ik krijg juist het idee dat de vraag naar technologie juist alleen maar toeneemt."
Ja, DUS is de kans op een tekort groter
Meer vraag naar technologie, meer vraag naar chips, meer kans op een tekort. Als de vraag naar tech/chips 0 is, is de kans op een tekort weg. Overigens zie ik 1 ding niet genoemd, en dat is ook meer een bijkomend probleem, of probleem aan de andere kant.
Cryptominers en scalpers (vooral in videokaarten en consoles een probleem). Op dit moment zijn videokaarten 2-3 de prijs als ze al verkrijgbaar zijn. Ze worden opgekocht door cryptominers en/of scalpers (die ze dan weer doorverkopen voor hogere prijzen op MP/ebay).
Dus de aanvoer is klein, en de vraag is enorm. https://tweakers.net/reviews/8794/waarom-zijn-gpus-opeens-bizar-duur-na-tekorten-nu-ook-prijsstijgingen.html

Het beste antwoord

Het is een combinatie van een aantal gebeurtenissen op wereldschaal sinds begin 2020.
1. De coronapandemie heeft veel fabrikanten die chips inbouwen begin 2020 doen besluiten hun chipsorders in te trekken. Deze bedrijven (o.a. autofabrikanten) staan nu achteraan in de rij om chips geleverd te krijgen. Met name de just-in-time werkende autofabrikanten (productie zonder voorraad) zijn hierdoor in 2021 gedwongen de productie terug te schroeven of tijdelijk stil te leggen. Waardoor autoschaarste is ontstaan.
2. De coronapandemie heeft het thuiswerken en thuiszijn doen toenemen met als gevolg een grote vraag naar elektronicaproducten die chips bevatten. De vraag is zo groot dat wachtlijsten van vaak vele maanden zijn ontstaan, bijv. bij laptops, pc's, webcams, printers, witgoed en e-bikes.
3. Droogte in Taiwan. Taiwan is goed voor 90 procent van de wereldproductie van chips. TSMC is 's werelds grootste producent. Taiwan heeft door de langdurige droogte een watertekort. Per chip is 37 liter water nodig. Alleen al TSMC verbruikt 156 miljoen liter water per dag.
4. Taiwan heeft zich in 2020 verslikt in de vraag naar chips. Veel Taiwanese orders voor chipsmachines (bijv. bij ASML in Nederland) werden ingetrokken waardoor er nu te weinig chipsmachines in Taiwan zijn. Een nieuwe chipfabriek opstarten kost zeer veel tijd - zeker een jaar en meestal nog veel langer. Zo'n nieuwe fabriek kost meer dan 10 miljard dollar.
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De wereld kampt met een tekort aan computerchips. Dat komt door een samenloop van allerlei omstandigheden, waaronder een pandemie, een handelsoorlog, bosbranden, droogte en sneeuwstormen.

Deze problemen komen net op het moment dat de vraag naar chips hoger is en sneller stijgt dan ooit tevoren. In al onze apparaten zitten tegenwoordig chips: van horloges tot koelkasten. De meeste auto’s hebben er zelfs tientallen. Fabrikanten kunnen ze nu dus simpelweg niet snel genoeg produceren.
De coronapandemie zorgde er in eerste instantie voor dat er tot wel 50 procent minder auto’s werden verkocht. Er gingen immers maar weinig mensen de weg op en het vertrouwen in de economie was laag. Autofabrikanten reageerden daarop door de productie te beperken en minder onderdelen te bestellen. Er werden dus ook veel minder computerchips besteld.

Tegelijkertijd kwam er vanwege het thuiswerken enorm veel vraag naar apparaten zoals laptops en smartphones. Ook kochten veel mensen een spelcomputer. De grote chipfabrikanten schakelden dus over van autochips op smartphone- laptop- en tabletchips. In januari 2021 bereikte de chipverkoop daardoor een recordomzet van zo’n 34 miljard euro, 13,2 procent hoger dan januari 2020.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Niet: 'de meeste auto's hebben er zelfs tientallen', maar: 'de meeste auto's hebben enkele honderden chips'.