Doe je schade aan smartphone als je die oplaad met lader voor laptop?

Ik heb onlangs een nieuwe laptop aangeschaft die met een usb-c opgeladen moet worden...
Kan ik de lader van laptop gebruiken voor mijn smartphone?

2 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Nee daarmee doe je geen schade aan de smartphone.
Een apparaat neemt gewoonweg de stroom die het nodig heeft of kan ontvangen van een lader.
Een smartphone krijgt dus niet teveel binnen als je dat denkt.
2 jaar geleden
Utrecht
2 jaar geleden
Precies.
Maar andersom kan het wel (mogelijk) kwaad: als je de laptop met usb-c probeert op de laten met de telefoonoplader. Die heeft daar onvoldoende vermogen voor kan dan doorbranden.
Regel is dat het aantal Volt gelijk moet zijn en dat de oplader altijd meer Ampere (en dus Watt) moet kunnen leveren dan het apparaat gebruikt.