Het klopt dat LED minder stroom gebruikt. Kreten als 30% zijn van toepassing op de meest zuinige LED tegenover de meest verbruikende LCD en dus niet realistisch voor gemiddelde producten.

Voordat je de meerprijs in euro's van een LED terug hebt verdient tegenover een LCD moet je wellicht langer kijken dan de TV blijft werken. Het is wel zo dan gemiddeld een LED langer mee zou moeten gaan maar met de kans dat je over een paar jaar op 3D TV over wilt gaan is ook dat wellicht niet heel interessant meer.

Als laatste discussiepunt zou je nog aan kunnen voeren dat het licht van het één beter is dan van het ander. Bij de gemiddelde LCD TV gaat het om wit TL licht terwijl het bij LED om wit puntlicht gaat. Bij dure LED's is het zo dat de LED's individueel aangestuurd worden waardoor op zwarte gebieden op het scherm ook de led van opzij minder licht geeft om zo het idee te geven dat zwart ook echt donkerder is. Dat is echter alleen in het high-end segment en dan kan je wellicht beter voor een plasma scherm gaan.

Conclusie: Koop niet een scherm om het energie verbruik maar om alle andere variabelen ;-)

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens is het zo dat zowel LCD als LED een LCD display zijn, dezelfde techniek dus. Het gaat puur om de belichting van opzij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik dacht LCD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LED gebruikt het minste stroom, LCD iets meer, maar Plasma het meest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als basis electronica componenten verbruikt de LED veel meer stroom dan de LCD.
Denk maar aan het display van een oude mobiele telefoon (LCD) en de verlichting ervan(LED)
Een LCD(Liquid crystal) verkleurd bij potentiaalverschil, een LED(Light emitting Diode) straalt licht uit.

Of een LED TV meer stroom verbruikt dan een LCD TV is van meer dingen afhankelijk. Omdat LCD geen licht uitstraalt is zo'n scherm voorzien van achtergrondverlichting, dit verlichtingsfolie verbruikt wel weer veel stroom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lcd verbruikt ong 30% meer stroom dan een led tv
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens deze internetpagina:
'lager energieverbruik (tot wel 30% minder verbruik dan bij LCD) '

Hier word trouwens de plasma/LCD/LED met elkaar vergeleken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, ik heb een plasma tv alleen het beeld is wel erg mooi 600mhz beter dan lcd en het verbruik is wel meer. ( maar heb geld zat :-)