Kan/mag ik een ijzeren lamp ook op schrikdraad zetten?

Wij hebben paarden in de wei, en sinds kort ijzeren verlichting lantaarntjes bovenop palen staan in de wei. Nu willen de paarden zich daar wel eens aan schuren, waardoor de schroeven afbreken.
Om dit te voorkomen hadden we het idee om een draadje van het schrikdraad op de de ijzeren armatuur te maken waardoor de buitenkant dus ook onder weidestroom komt te staan.

Kan dit? Mag dit? Vliegt de aarde schakelaar er dan ook uit? We zien weinig andere mogelijkheden dan dat.

3 jaar geleden
15.1K
TurfGraver
3 jaar geleden
Als de lamp niet is geïsoleerd van de paal krijg je problemen

Antwoorden (1)

Dat lijkt me absoluut geen goed idee!

Zet maar eens een geleidend materiaal vlakbij het stroomdraad. Ook als het net geen contact maakt, gaat er een vonk overspringen van het schrikdraad. Dat kan ook gebeuren IN je lamp. Het voltage van het schrikdraad is veel hoger dan het voltage van de lamp, als daar vonken gaan overspringen van het ene circuit naar het andere, dan gaat dat niet goed. Ik weet niet of er dan iets kapot gaat (je lampen of je schrikdraadapparaat), of dat je gewoon een lekstroom hebt en daardoor te weinig volt op het schrikdraad zodat de paarden kunnen uitbreken.

Is het niet een beter idee om
- de palen met de lantaarntjes te verplaatsen buiten de wei
- de lantaarntjes op hogere palen te zetten zodat de paarden er niet bij kunnen
- schrikdraad, op aparte palen, rondom de palen met de lantaarntjes te zetten, zodat de paarden niet in de buurt van de palen met lampen kunnen komen
- isolatoren op afstandhouders rondom de lantaarns in de palen te steken, zodat je schrikdraad op ongeveer 15 cm rondom de lampjes hebt