Wat is de maximale lengte van een 3 polige 2,5 mm kabel?

Ik heb vanuit de meterkast een kabel lopen naar een redelijk grote schuur, van daaruit weer naar een tuinhuis en daarna nog naar een overkapping. Alles samen zal al zeker zo'n 50 meter zijn. Nu wil ik vanaf de tuinhuis, dat ligt op circa 35 meter vanuit de meterkast, een kabel maken naar de achterkant van de tuin. Dit is nog eens zo'n 40 meter. Al met al zal de kabel dus rond de 100m worden. Helemaal achterin de tuin wil ik een 6 a 7 spotjes zetten van 7 watt per stuk. Kan dit?
Wat kan er gebeuren. Als hij te lang is? De zekering is zo ver ik weet 16ah.

Kan dit probleemloos? Ik weet dat de kabel die overal heengaat volgens mij 2.5mm is.

3 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Als je goedgekeurde grondkabel (massieve kern en dubbel geïsolleerd) dan is die afstand geen probleem. Natuurlijk wel ook goede splitters, verdeeldozen en verbinders gebruiken.
jc54
3 jaar geleden
mikeybaco
3 jaar geleden
Uiteraard allemaal goed materiaal. Maar ik begreep dat de weerstand dan te groot word waardoor de stop eruit kan vliegen met mogelijk nare gevolgen.
TurfGraver
3 jaar geleden
Vermogen over die afstand zal afnemen.
Maar je zou met 100 mtr nog altijd 10A met deze kabel kunnen leveren.
Thecis
3 jaar geleden
Als de weerstand te groot wordt, zal een lamp hoogstens zachter gaan branden. Maar de stop zal er niet uitvliegen.