Ik heb een friteuse met een deskel. Echter dat deksel kan niet dicht als het mandje er in zit. Het is toch niet de bedoeling hem open te laten?

Daarvoor koop je toch geen friteuse met deksel?

De handleiding spreekt alleen maar van 'laat het mandje met de diepvriesproducten langzaam zakken in het vet' en 'breng de mand weer naar boven na het verstrijken van de tijd' (in die strekking).
Over het sluiten wordt niet gesproken. Ik kan hem _bijna_ sluiten, en dan iets zwaars op het deksel leggen. (Maar is dan een kier.) Anders klapt ie weer open door de ingebouwde veer. Lijkt me niet zo veilig.

Het handvat is wel los te maken (dan kan de friteuse wel dicht); maar het is NIET veilig mogelijk het handvat los- en vast te maken terwijl het mandje in het hete vet zit.

Kat in de zak? (Dan breng ik hem terug.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welk merk en type is het?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een relatief goedkope.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zegt niks. Relatief goedkope hebben ook een merk en type :)

Antwoorden (13)

Mijn friteuse moet wel zonder deksel gebruikt worden. Zo'n rvs geval is dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal moet er gefrituurd worden ZONDER de desksel er op te doen! Dit is beter voor het frituurproces, dan kan het beter doorluchten dus word de smaak beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met het deksel op de friteuse valt er steeds weer condens dat op de binnenkant van het deksel komt terug in het vet.
Zonder deksel zullen gefrituurde producten knapperig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is WEL de bedoeling dat het deksel open blijft tijdens het frituren.

In te frituren voedsel zit veel vocht. Dat vocht komt er uit als je het frituurt (dat is die dikke damp die er afslaat) en moet ergens heen, en vooral NIET terugslaan in je pan. Het deksel op de pan betekent dat je gaat frituren in water, wat erg lang duurt, de temperatuur te ver kan afkoelen en resulteert in een soort ' gekookte' patat.

Perfecte frituurpan dus dat het deksel er niet eens op KAN. Dan kun je je ook niet per ongeluk vergissen. Goeie koop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok! Vreemd dat ze dat niet even in de handleiding zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Basis kooktechniek denk ik.
Als je een koekenpan koopt of een beslagkom of garde, staat er ook niet echt een gebruiksaanwijzing bij, of het moet heel 'exotisch' zijn. Hoewel ; ook bij friteuses wordt nog wel eens een vrij lijvig boekje met open deuren in zes talen geleverd, waar het zomaar eens in zou kunnen staan. Maarja, wie leest er nu zo een handleiding ? (Ik niet in elk geval)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wel :).
Want van koken heb ik niet zoveel verstand. (Blijkt maar weer... ;).)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al doende leert men, toch ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep :).
Als je deksel gesloten is (geen rooster/filter erin) is de pan niet bedoeld om met deksel te frituren.

Probleem bij frituren met een deksel is dat de waterdamp (er komt heel veel waterdamp vrij bij frituren!) condenseert tegen het deksel en terug druipt in het vet, met (nog meer) spatten en meer afkoeling als gevolg.

Als je een deksel met ingebouwd rooster/filter hebt is het effect minder dramatisch, maar het is nog steeds beter om met het deksel eraf te frituren: het vet blijft heter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn deksel heeft wel een filter, zie ik. Met een soort sponsachtig filter.
Kijk nogmaals goed naar de friteuse of die bedoeld is om met een gesloten deksel te frituren.Er zit dan in het deksel een beluchtingssysteem waardoor het condens tijdens het frituren weg kan.Als dit zo is ,zal het deksel sluiten wanneer je het mandje laat zakken.(Tenzij er een defect in je gekochte pan zit).
Als het deksel van de friteuse helemaal gesloten is ,geen beluchtingssysteem aanwezig dus,dan heb je geen friteuse gekocht zoals je had gepland.
Soms zit er ook aan de achterkant van de friteuse/in het handvat een knop die je in moet duwen om het mandje te laten zakken en/of het deksel te sluiten.
Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het deksel is bedoeld als je de friteuse opbergt dat er geen troep in het (gestolde) ver komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er een deksel met een filter opzit moet de deksel dicht; ander heeft het geen functie bij het frituren.
Het deksel is een soort stofdeksel voor bij het opbergen. De friet wordt lekkerder zonder deksel. Ook loopt er geen condens terug in de pan.
12 jaar geleden
Veel friteuses zijn wel degelijk bedoeld om met gesloten deksel te frituren. Vaak kun je dan het handvat van het mandje inklappen als het mandje in het vet hangt. Mogelijk kan het deksel dan wel dicht.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee; het handvat is helaas in te klappen. Althans zeker niet op een veilige manier.
ik heb een rvs friteuse en daar staat in bij de gebruiksaanwijzing dat je het deksel niet dicht mag doen tijdens het frieturen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uw friteuse is duidelijk niet gemaakt om met gesloten deksel te frituren anders was dit zonder problemen te doen.
Het is eigelijk simpel:
filter in deksel ingebouwd = frituren met deksel dicht.
geen filter in deksel = open laten.
Smakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar het vreemde is dat er wel een filtertje in zit. En kijkraampje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan u mij het type en merk opgeven aub dan kan ik eens zien of we niets over het hoofd zien.
Ge moogt het deksel er op laten ! Dat neemt heel veel geurtjes weg. In de Winter laat ik het deksel er op. Voor de eerste bak. Er zit trouwens een speciale filter in.
Wanneer ik genoeg verluchting heb in de keuken laat ik het deksel er af . (zeker voor de hete tweede knapperige bak
Ik zie namelijk graag wat ik bak….dan zijn er geen negatieve verrassingen.
Aangezien ik ossenwit , paardenvet en een paar plantaardige oliën meng… is er ook geen tijd op te zetten wanneer iets gaar is . (echte frietjes)
Conclusie : Uw aankoop is volledig OK. Wanneer ge het deksel niet dicht krijgt zal dit wel gedaan zijn met de bedoeling het open te laten. In friteuses die wel dicht kunnen gebruikt woren zitten zeker luchtgaatjes (boven de filter)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij had ik een paar weken terug het zelfde probleem, de oplossing toen bleek te zijn: Het handvat van het mandje moest wat verder aan(of in) gedrukt worden, zodat het wat rechter tegen de wand van het mandje past. Daarna ging het deksel er gewoon netjes overheen.
Wat betreft met of zonder deksel frituren, zou ik maar af gaan op de ervaringen van de andere antwoorden.