Waarom laadt een batterij de ene keer wel goed op en de andere keer niet?

De ene keer wordt het warm/heet en de andere keer blijft het koud bij het opladen. Vanwaar dat verschil? Hoe zit dat elektronisch in elkaar?
Het betreft een mobiele telefoon.

3 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Elke adapter wordt een keer warm bij gebruik. Het is dus niet zo dat de oplader koud blijft, al voelt het op sommige momenten dus wel zo.

Die opwarming is een gevolg van de stroom die door het apparaat loopt en wordt omgezet van wisselstroom naar gelijkstroom. Sommige adapters worden echter zeer heet. Onder te heet wordt verstaan dat de adapter niet meer met de hand beet te houden is. In dit geval is er iets mis. Vaak gaat het om overbelasting van de oplader. Dit betekent in veel gevallen dat de adapter versleten is en niet meer het vereiste vermogen kan leveren.