Mijn lamp doet het niet meer, hoe komt dat?

Beste, ik hing een nieuwe lamp op. Het is met drie draden, maar ik heb er maar twee gebruikt. Over de derde heb ik een plastiek soort van kapje gedaan. Nu doet mijn andere lamp, drie meter verderop het niet meer. Hoe kan dit? Wat moet ik doen? Alvast dank!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
Wellicht meer info (foto's) plaatsen?

Antwoorden (2)

Wellicht is die derde draad een doorlussing naar de lamp 3 meter verderop, en moet die bij één van die andere twee aangesloten worden.
Moeilijk te zeggen, als we de situatie niet kennen. (Kleuren draden e.d.)
jc54
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Beste, dankjewel, dat is al iets. Het is de aardedraad (geelgroen) die nu los hangt. Moet ik deze dan samen steken bij de bruine of blauwe draad? Alvast hartelijk dank !
Tja, je mag er tegenwoordig vanuit gaan dat de kleuren van de draden allemaal kloppen tenzij er iemand heeft zitten prutsen. Ik verwacht bij een lamp altijd een blauwe draad. dit is de nul, die gaat aan de lamp en daarnaast een zwarte schakeldraad of een bruine fase draad, die gaat ook aan de lamp (niet samen met de blauwe!) Als er twee blauwe draden zijn dan moeten die gewoon aan elkaar want dat is dan een blauwe draad die in een volgende lamp ook nog is. als er twee zwarte draden zijn dan zouden die ook gewoon aan elkaar moeten en je probleem verhelpen. knoop in ieder geval nooit verschillende kleuren aan elkaar dat kan in geen enkele situatie goed zijn. de geel groene draad is een aarde draad die aan een behuizing van een lamp wordt gemaakt als dat erop zit.