Twee keer achter elkaar wegen, verschillende gewichten, hoe komt dat?

Lieve mensen,
Ik heb het probleem dat als ik mij twee keer achter elkaar weeg op dezelfde plek op dezelfde weegschaal, dat er bijna 1 kilo tot 1.5 verschil zit. Op andere plekken in het huis kan het verschil tot bijna 5 kilo oplopen.

Ik heb een nieuwe weegschaal gekocht en het probleem doet zich ook voor bij deze nieuwe weegschaal.

Zou het kunnen liggen aan een scheve vloer? Mijn houding? Moet ik de nieuwe weegschaal maar gewoon terug sturen?

Groetjes.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.9K
Griffin
3 jaar geleden
Probeer eens te kalibreren met een statisch gewicht? Bijvoorbeeld een paar flessen frisdrank, fitness dumbells o.i.d? Verschilt het dan nog steeds? Ik denk dat je steeds het zwaartepunt verlegd als je op de weegschaal staat en daarom je steeds een ander gewicht ziet.
Utrecht
3 jaar geleden
Elke meting heeft een onnauwkeurigheid. Analyses in een laboratorium verschillen en zo ook een weegschaal. Wat geeft de fabrikant op als nauwkeurigheid / betrouwbaarheid? 1 kg verschil is eigenlijk maar een afwijking van 2% (als je 50kg weegt; bij 100kg is het maar 1%). Niet zo slecht eigenlijk voor een niet-gecallibreerd en niet-gecertificeerd consumentenapparaat.
Cryofiel
3 jaar geleden
Staat je weegschaal wel op een stevige vloer?
Goed: beton
Fout: Hoogpolig tapijt Als de weegschaal op tegels staat, wiebelt de weegschaal dan niet doordat de tegels net niet helemaal recht liggen, of doordat een pootje van de weegschaal precies in een voeg staat?

Antwoorden (1)

Het is heel belangrijk dat een weegschaal waterpas staat. De druksensoren die er in zitten zijn er op afgesteld dat de druk evenredig verspreid wordt. Daarbij sta je nooit precies gelijk wanneer een vloer scheef staat.

Meestal zit er tussen een weging een paar ons verschil bij een scheve vloer.

Wat betreft de weegschaal:
- In het huis weeg je allemaal verschillende gewichten. Zowel bij de oude als de nieuwe. Dat wil niet automatisch zeggen dat de oude juist is, maar zo te horen denk ik niet dat de weegschaal het probleem is. Sterke overweging om de nieuwe terug te sturen.

Wat betreft het huis:
- een scheve vloer zal een "stoorzender" zijn in de meting. Hoe schever, hoe gekker de weegschaal zich zal gedragen. Kijk eens met een waterpas of het scheef is en zo ja, hoeveel (or rollen knikkers al meteen hard weg)?
- Maak een vaste plek voor de weegschaal en zorg voor een "plateautje" (plankje) dat compenseert voor de scheve vloer

Wat betreft de houding:
Als alles waterpas staat en goed ingeregeld is, kan je pas iets meer zeggen over de houding. Als je dan nog steeds sterk varierende gewichten meet, overweeg dan eens naar een fysio of houdingsdeskundige te gaan. Misschien dat je te veel op 1 been staat (met het wegen, moet je goed op beide benen staan).