Zorgt een langere snoer altijd voor verlies aan vermogen/informatie etc?

Bijvoorbeeld je hebt een internet kabel, een usboplaadsnoer, coaxkabel of stroomsnoer van 10 meter lang geeft deze dan een trager vermogen tov een snoer van een halve meter.
Maw is dus voor elk soort middel dat vervoert wordt (stroom informatie etc) door de lange kabel een verlies aan vermogen cq informatie, of is dat toch afhankelijk van de soort ?

3 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (3)

Je stelt eigenlijk twee verschillende vragen, namelijk over verlies van vermogen en van informatie. Hieronder een antwoord mbt 'verlies van vermogen'.

Theoretisch treedt er ALTIJD meer verlies van vermogen op in een langere kabel. Die kabel heeft immers een weerstand groter dan nul, en die weerstand wordt groter als de kabel langer wordt.
Of dat vermogensverlies (cq. 'spanningsval') er in de PRAKTIJK toe doet, hangt af van factoren als spanning en weerstand. Uit de wet van Ohm volgt direct dat hogere weerstand en lagere spanning zorgen voor meer vermogensverlies -daarom wordt elektriciteit getransporteerd met hoogspanning ipv de 220 V die uit de stopcontact komt.
3 jaar geleden
Hier een antwoord over (mogelijk) verlies van informatie.

Een langere snoer geeft inderdaad meer kans op verlies van informatie, vanwege verlies van elektrisch signaal. Vandaar dat allerlei snoeren ook allerlei maximale lengte specificaties hebben. Voor veel internetkabels (zoals CAT 6 UTP) is dat 100m. Dat er normaliter geen informatieverlies optreedt, ondanks dat er toch wat signaalverlies is, komt door de marges en soms ook nog een foutcorrectie. Stel dat je afspreekt (voor een binaire overdracht) 1=~1volt en 0=~0volt. Dan kan je afspreken dat 0,6v ; 0v nog steeds als 1 ; 0 gezien wordt. Verlies van voltage, maar niet van informatie.
Althans totdat je tot een punt komt waarbij de voltages te dicht bij elkaar komen en alles op 0v begint te lijken.
Toegevoegd op 01 juli 2020 12:16: tekst
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
+
het lastige is wel dat een aantal digitale signalen via "analoge snoeren" wordt verstuurd. Je zit dan nog altijd met een ruis/signaal verhouding welke ongunstig kan uitpakken. Ook daarom zijn er maximale lengtes. Maar het verlies van vermogen kan juist door die signaal/ruis verhouding bijdragen tot verlies van info.
Als professional in deze buisness:

Fabrikanten geven voor een gecertificeerd netwerk specificaties op vwb kabellengtes.
De meest voorkomende is dat je een minimum lengte van 5 m moet hebben en een maximum van 90 m.
De minimum lengte heeft te maken met het feit dat zodra de eerste byte is verzonden, deze nog niet te zijn ontvangen. Dit om te verkomen dat een byte niet tegelijk wordt verzonden en ontvangen, hiermee wordt dataverlies tegengewerkt.
De maximum lengte is eigenlijk 100m, maar er wordt voor vaste bekabeling 90 aangehouden. Er komt ja immers nog 2*5m snoer aan om van de server naar de eindgebruiker te gaan.

Ik heb ooit lengtes tot 130 m aangelegd, een die kwam nog steeds succesvol door een cat5e meting(1gb ethernet). Alleen geeft de fabrikant geen garantie meer op het netwerk/beloofde snelheden.

Uiteindelijk treed er altijd verlies op bij een langere kabellengte. Dit speelt al vanaf het begin der Electrotechniek. Er zijn ook talloze variabelen wat invloed heeft op de weerstand van een geleider, van Kabeldoorsnede en materiaal soort tot spanningssoort (ac/dc) en temperatuur.

Kijk bijvoorbeeld naar het net. De opgewekte spanning is relatief laag, dit wordt opgevoerd tot wel 380kV, vervolgens terug gebracht naar 150kV dan 10kV om vervolgens naar 400/230 V te gaan om gedistribueerd te worden naar de eindverbruikers (groot verbruik aansluitingen uitgezonderd). Door de hoge spanning is er minder verlies dus kan er over grote afstanden getransporteerd worden. Laagspanning (400/230V) is dus het laatste stuk kabel met een, relatieve, hoge weerstand wat zo kort als mogelijk wordt gehouden. Meestal nooit langer dan ca 400 meter. Anders heeft de eerste aansluiting mooi 230 V en de laatste nog maar 210 V of lager zelfs.

Hetzelfde geld voor audio, data, optische verbindingen en ga zo maar door. Alles heeft verlies, oftewel demping uiteindelijk.

Degene die hiervoor een betaalbare(!!!) oplossing heeft zal schatrijk worden.
We hebben al super geleiders, maar voor de praktijk niet te betalen.