Hoe komt het soms dat wanneer je dichtbij de radio staat, de radio niet stoort. & wanneer je wegloopt de radio begint te storen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Heb je moeite om een radiostation helder te ontvangen, dan is het altijd een goed idee om een grotere antenne op je radio te zetten. Het menselijk lichaam kan zo’n grotere antenne zijn. Maar ook een radiator, een fiets of een metalen boekenplank kan als antenne dienen. Dat komt omdat metaal en je lichaam de radiogolven beter geleiden dan lucht. Zij pikken meer van het signaal op en geleiden dat beter naar de radio. Is een station heel erg zwak, dan kan het helpen om met je armen te zwaaien tot je de juiste ‘frequentie’ te pakken hebt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je fungeert dan zelf als antenne. Als je juist stoort, dan sta je 'midden in beeld' en blokkeer je het signaal. Een (radio)antenne is meestal 1/4 van de golflengte van het (radio)signaal. Bij radiosignalen is dit ca. 75 cm. Een mens van 150 cm is al 2x die lengte en heeft dus een betere ontvangst dan de de antenne zelf. Doordat je nu wegloopt, ontvangt de radio minder signaal door jou en stoort. Afhankelijk waar je staat, kan jij zelf dus ook storen.