Kan ik zomaar een zwaardere stop in mijn stoppenkast zetten of zit hier een maximum aan?

En tot hoeveel ampère is dit veilig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.6K

Antwoorden (4)

voor particulier gebruikt zit er een maximum aan van 16 Ampere.
Voor thuis gebruik zijn de kabels ook niet gemaakt om veel hoger te gaan.

Er zijn wel mensen die thuis een krachtstroom (3 fasenstroom) gebruiken en daar (bijv) een 24 ampere stop in hebben zitten, maar dan is ook de hele bekabeling daarop aangepast.
Tot 16 ampere is het in ieder geval veilig bij huis tuin en keuken gebruik.
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Dit heeft niets met particulier of bedrijf te maken ! Al is 16A wel gebruikelijk bij particulieren. Maar soms ook 10A of 25A.
Thecis
10 jaar geleden
Een lagere amperage kan altijd. Dat is niet het probeem. Maar de 2.5 mm kabels zijn theoretisch wel geschikt voor 25 ampere, maar het is wel riskant. De warmte ontwikkeling in de kabels wordt dermate groot dat slijtage veel sneller optreedt en dit zou brand kunnen veroorzaken (mits je conitnu een apparaat aan hebt staan dat 25A trekt).
Voor 25A wordt dan ook aangeraden om naar 4 mm2 kabels te gaan.
Maar voor dit verhaal ging ik van de gewone zekering uit en niet van hoofdzekeringen (zie onderstaande): In Nederland is de nominale waarde, waarmee individuele groepen in woonhuizen maximaal mogen worden beveiligd 16 ampère. De waarde van de hoofdzekering is doorgaans 25A of 35A.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Smeltveiligheid wellicht had ik particluier moeten vervangen door thuisgebruik.
Je hebt kans dat je kabels te warm worden, ze zijn te dun voor de grotere stroomsterkte, in het ergste geval krijg je brand
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt helemaal geen zwaardere stop in je stoppenkast zetten.
De zwaardere stoppen hebben ook een dikkere kop, en passen er gewoon niet in.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De keramieke ring in de groepenkast bepaalt de dikte van de kop( en dus het ampèrage). Deze ringen zijn gewoon verkrijgbaar dus je kan je groepenkast ombouwen naar een hoger ampèrage. Dat dit onverstandig is, is hierboven al uitgelegd
Je kan niet zomaar een zwaardere stop in je stoppenkast zetten.
Er zit een bepaalde keramische pasmaat achterin waar je de stop in draait.
Normale is 16 Ampère in huis aansluitingen, kleiner kan wel groter niet.
Alleen met een nieuwe pasmaat die je er uit moet halen met een speciaal stukje gereedschap.

Indien je de installatie zwaarder wilt gaan belasten, zal je de bedrading ook moeten verzwaren namelijk. Iets met veiligheid.