Kan men (oude) stroomdraden makkelijk vervangen?

Ik ben erachter gekomen dat er achter mijn stopcontact nog oude stroomdraden zitten, de groene en de rode dus. Dit betekent dus dat ze nu 50+ zijn en ze tegenwoordig onveilig worden geacht. Ik wil een professional inschakelen om de bedrading te vervangen door het huidige systeem. Mijn vraag is dus, is dat makkelijk? Hoe weet de elektricien welke van die draden in de meterkast de betreffende draden zijn? Ik heb gehoord dat men dan de draden gaan trekken met een trekveer of met de oude draden. Is dat gewoon mogelijk zonder dat de boel open gebroken dient te worden (het is gewoon een bewoond huis). Bedankt voor de antwoorden.

4 jaar geleden
2.6K
TurfGraver
4 jaar geleden
Welke draad welke is kan men meten, signaal op een draad en aan ander jant meten.
Er hoeft niets opengebroken te worden mits er geen probleem met de buizen (waar de draden doorheen lopen) is.

Antwoorden (1)

Ook als je erg handig bent zal je niet ALLE oude stroomdraden kunnen vervangen. Begin met het uitzoeken van de loop van de leidingen met een leiding-detector. Tussen twee open punten (schakelaar en lichtpunt) kan je de nieuwe draden vastmaken aan de oude (zorg, dat er geen stugge verdikkingen in de bevestiging zitten i.v.m. het stroppen in de buis) en met het wegtrekken van de oude draad de nieuw doortrekken. Een probleem zal ontstaan bij de meterkast / stoppenkast. waarschijnlijk is die ook verouderd en moet je die vervangen door automatische stoppen. Dit eerste stuk van je elektriciteitsleidingen is toch meer voor een elektricien.