Ik heb 5 ledjes die ik wil aansluiten op een trafo van 5 volt hoe moet ik dat aansluiten parallel of in serie?

Mijn vraag
Heb een vraag over led verlichting Ik heb 5 ledjes die ik wil aansluiten op een trafo van 5 volt hoe moet ik dat aansluiten parallel of in serie en moet er dan ook een weerstand ingebouwd worden en hoe? ...liefst met een tekeningetje er bij. Ben een hobbyist dus geen elektrische brein alvast thanks

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K
TurfGraver
4 jaar geleden
Wellicht heb je hier wat aan.
https://www.ledtuning.nl/nl/weerstand-calculator
jc54
4 jaar geleden
Om te beginnen moeten we weten voor welke spanning de LED's geschikt (gemaakt) zijn.
Als ze allemaal geschikt zijn voor 5 volt, dan moeten ze parallel geschakeld worden. D.w.z. alle plussen bij elkaar en alle minnen bij elkaar.

Antwoorden (2)

Normaal gesproken geeft een trafo wisselspanning af. Een LED is een diode en die kan alleen op gelijkstroom optimaal branden. Je zal dus wel wat verstand moeten hebben van elektrische schakelingen, omdat je ook een gelijkrichter moet installeren. Als je dat hebt bereikt kan je de LEDs parallel schakelen op de 5 volt gelijkstroom.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik zou de lesjes parallel aansluiten en dat setje als geheel in serie met een weerstand van 430 Ohm.
Of je de weerstand voor of na de ledjes aansluit maakt niet uit.

Ledjes zijn richtinggevoelig.

Let dus wel op dat je de ledjes allemaal aansluit met hun neus dezelfde kant op.

Heb je een wisselstroom trafo dan komt het vanzelf goed. Heb je een gelijkstroom trafo (=wisselstroom trafo met ingebouwde gelijkrichter) en er komt geen licht dan staat de spamning verkeerom. Dan moet je dus de polen even omwisselen.
.
Damn autocorrect.... :-/
lesjes = ledjes
Toegevoegd op 08 september 2019 21:37: tekst
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
TurfGraver
4 jaar geleden
Afgebeelde trafo is gelijkstroom.
430 Ohm is wat heftig maar hangt van de led af.