Zwarte plekken in stopcontact brandgevaarlijk?

Beste Mensen,

In een bijkamer van mij staan een aantal apparaten aangesloten op een powerline (internet via stroom). S'nachts haal ik deze uit het stopcontact, puur uit besparing. Nu deed ik altijd de stekker die al in de powerline apparaat stond aangesloten direct in het stopcontact, hierbij kwam altijd een aardige vonk vrij, hierna hoorde ik overigens geen knarsend geluid en kwamen er ook vonken meer vrij. Later leek het mij verstandig om eerst de powerline in het stopcontact te doen en dan pas de stekker van de stekkerdoos. Nu viel mij op dat de gaten van het stopcontact "vuil" zijn geworden, het heeft een zwarte kleur. Komt dit door de vonk die er daardoor vrij kwam of moet ik hier naar laten kijken? Ik zou namelijk brand willen voorkomen.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
20.1K

Het beste antwoord

Wat jij hebt gezien , wat de vonk betreft is wat men noemt overslag spanning
Bij normaal gebruik is er contact tussen de contactpunten van het stopcontact en de stekker. Wanneer je nu de stekker uit het stopcontact trekt en er is nog stroomafname van een toestel, dan kan het het zijn dat de stroom via de lucht, wanneer er geen contact meer is tussen de contacten, toch blijft stromen.
dit gebeurd vrijwel altijd wanneer er nog toestellen aan staan en dus nog stroom verbruiken. Hoe meer stroom dat er op dat moment word gebruikt hoe groter en langer de vlam zal zijn. Ook de vochtigheid van de lucht is van invloed, Door deze vlam ontstaat er een soort van roet die neerslaat op de contacten. Tevens zal de vlam materiaal van de contacten wegbranden. Vergelijk de vlam met een bliksem
Het is dan ook van groot belang dat je steeds al de toestellen uitschakeld alvorens het stopcontact wordt uitgetrokken.
Het zwart kan een slechtere stroomdoorlaat veroorzaken maar is niet noodzakelijk schadelijk.
op zich vormt het zwart geen gevaar en zou er verder niets mee doen, uitgezonderd mischien het zwart op de kunststof dat zichtbaar is, als het niet van een losse draad komt, want dan moeten er maatregelen genomen worden.
Brandgevaar is er niet, maar vermijd toch ten alle tijden het verwijderen van de stekker als er nog toestellen zijn aangesloten, want dit beschadigd de contactpunten en kan ook de apparaten beschadigen
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit komt inderdaad door dat er een vonk vrij komt. Dit kom vaak voor bij on geaarde wandcontactdozen (ook wel stopcontact genoemd ;-) ) dat wanneer je de stekker er in doet of uit haalt dat er een vonk vrij komt.

Deze vonken zijn overigens ongevaarlijk zolang het alleen is bij het in en er uit trekken van een stekker. Brand zal hier door ook niet ontstaan. Indien een apparaat om wat voor reden defect raakt zal dit kortsluiting veroorzaken en zal die zekering er uit vliegen. Dit voorkomt in het ergste geval brand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar zou ik zeker laten naar toe kijken,want mogelijks zit er daar een losse draadaansluiting,het is in elk geval een slecht teken dat er vonken vrij komen.Het is nog wel verwonderlijk dat er nog geen zekering of een verliesstroomschakelaar uit gevallen is,in dit geval zou dit nochtans mogen verwachten.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er komt alleen een vonk vrij als ik er een stopcontact in doe die onder spanning staat (zoals een laptop), als ik eerst de poweline er in doe (zonder stopcontact van de stekkerdoos erin) onstaat er namelijk geen vonk. Moet ik er nog steeds naar laten kijken? (excuses als ik onduidelijk geweest ben tijdens het stellen van mijn vraag),
Beste Daan,
Het is onmogelijk om d.m.v. vonkoverslag een stopcontact zwart te laten worden.
Dit is echter het gevolg van een defect contact waar een grote stroom doorheen is gegaan.
Wat er gebeurd in een defect contact kan het beste verklaard worden aan de hand van de “Wet van Ohm” .
Deze zegt dat er een elektrische spanning ontstaat als er een stroom door een weerstand loopt.
Bij een goed contact heeft een stekker-stopcontact verbinding een nagenoeg onmeetbaar lage elektrische weerstand.
Echter bij een defect contact zal deze weerstand een beetje toenemen.
Het gevolg hiervan is dat er bij stroom door deze lage weerstand een lage spanning ontstaat.
Bij lage stromen, zoals van een schemerlamp of een oplader, zal deze spanning zeer laag zijn en dus geen problemen veroorzaken.
Echter bij hoge stromen, zoals b.v. van een wasmachine of elektrische barbecue, zal er een hoog verliesvermogen, dus warmte, in het defecte contact ontstaan.
De spanning in het contact is het product van de stroom x de weerstand.
Het verliesvermogen is deze spanning x de stroom in het contact.
Als bijvoorbeeld de weerstand in het defecte contact 1 ohm bedraagt en de stroomsterkte is 10 ampère, is de spanning in het contact 1 ohm x 10 ampère = 10 volt.
Het verliesvermogen in het contact is dan 10 volt x 10 ampère = 100 watt.
Het apparaat dat deze stroom van 10 ampère vraagt, zal hier geen last van hebben en ook de zekering die in normale gevallen 16 ampère bedraagt zal hier niets van merken.
Deze 100 watt verliesvermogen veroorzaakt echter een zeer hoge temperatuur in het contact.
Door deze opwarming wordt de weerstand nog hoger en aldus een sneeuwbal effect veroorzaken waardoor uiteindelijk een vlamboog ontstaat met bijbehorende temperatuur van meer dan 1000 °C en het stopcontact zal in brand zal vliegen !

Veel mensen hebben al eens een zwarte vlek in het stopcontact aangetroffen.
Dit is een teken dat het contact defect en verbrand is.
Ook als een stekker heet aanvoelt is het een teken dat het contact defect is.
Laat in deze gevallen het stopcontact en de stekker zo snel mogelijk nakijken door een deskundige.
Op het internet zijn hiervan talloze foto’s te vinden, genomen door mensen die er nog op tijd bij waren.
Helaas zijn er ook teveel mensen die het niet na konden vertellen.

Demo.
Een visuele uitleg en demonstratie van een “Defect Contact” is te vinden op u-tube :
"brand door elektriciteit".