Een mini-windturbine kost minimaal zo’n 600 euro. Zelfs bij optimale elektriciteitsopbrengst, verdient de investering zich niet terug binnen de technische levensduur van twintig jaar. De aanschaf van een kleine windmolen doe je dus vooral uit milieuoverwegingen, en niet vanuit economische motieven.

Daarnaast is de plaatsing van een mini-windturbine niet eenvoudig. Er komt veel voorbereiding bij kijken: een studie naar het windaanbod, een bouwtechnisch onderzoek naar de dakconstructie van jouw huis, de keuze voor een turbinemodel, een vergunningaanvraag bij de gemeente en de aansluiting op het elektriciteitsnet.
.
Ter indicatie:
- Primus WindPower Mini-windturbine AIR 40 Vermogen (bij 10 m/s) 128 W 12 V à € 1321,-
- Silentwind Mini-windturbine 400+ Vermogen (bij 10 m/s) 345 W 48 V à € 1594,-
kregen positieve recensies.
SimonV
4 jaar geleden
Wind wordt gewonnen uit verplaatsing van de lichtste elementen. Namelijk, de elementen waar gassen uit bestaan. De Wet van behoud van energie wijst uit dat er om deze reden nagenoeg geen energie uit wind te vangen is. Om die reden moeten windmolens enorm groot zijn om er nog enigszins uit te kunnen halen.

Een kleine windmolen is naar mijn mening niet duur als die wat oplevert. Relevant is in welke omstandigheden de dynamo een vermogen gaat produceren. Nederland lijkt een land waar het altijd waait, maar als we de statistieken raadplegen dan valt dat reuze mee.

Apparaten die ronddraaien en terugleveren aan het elektriciteitsnetwerk leveren ook nog een verschuiving van de 'cosinus phi' en die zorgt er weer voor dat er energie verloren gaat in het elektriciteitsnetwerk, waardoor er van de productie vrijwel niets overblijft. Zodra de spanning is omgevormd naar 230V blijft er nog een vermogen over van 52 Watt. 1,2 kWh per dag.

Het hoogste rendement zal te halen zijn met een standalone opstelling aan een batterij.

Probleem is alleen dat het statistisch niet zo veel waait in NL. Of het apparaat werkt moet ik daarom antwoorden. Werkt wel, maar echt minimaal en zeer variabel.

Een Photo Voltaic c.q. zonnepaneel is bijvoorbeeld veel betrouwbaarder en heeft een hoger rendement en is goedkoper, maar dat ter zijde.

Tweede vraag. Wat kost het? Zeer variabel. 1000,- tot 3000,- Euro.

Bronnen:
https://www.hornbach.nl/shop/XUNZEL-Windmolen-Windforce600/6496832/artikel.html?wt_mc=nl.paid.sea.google.alwayson_assortment.leu.product.1068849995.68826185656.&gclid=EAIaIQobChMImd7z9eiV4wIVhTLTCh1ilwvFEAkYBiABEgLCO_D_BwE

https://www.amperewinkel.nl/superwind-sw350-stille-windgenerator-windmolen-12-volt-en-24-volt-350w?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=shopping&gclid=EAIaIQobChMImd7z9eiV4wIVhTLTCh1ilwvFEAkYAyABEgJJg_D_BwE