hoe werkt het elektromagnetische veld in een relais?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K
TurfGraver
5 jaar geleden
Net als in elk ander spoel.

Antwoorden (1)

Eenvoudig: het elektromagnetisch veld trekt een schakelaar open die normaal dicht zit. Of dicht, die normaal open zit.

Normaal druk je op een knopje, nu wordt die kracht dus vervangen voor een (elektro-)magnetische kracht...

Het elektromagnetisch veld wordt opgewekt door stroom door een spoel te laten gaan. Dat "veld" oefent dus een kracht uit op een metalen geleider, die daardoor dus óf contact maakt of juist niet contact maakt (afhankelijk van hoe het relais gemaakt is en bedoeld is).

Ten opzichte van zo'n handmatig bediende schakelaar heb je met een relais dus stroom nodig om de spoel te bedienen.
Op de wiki kun je er veel over lezen, zie link...
Toegevoegd op 29 maart 2019 16:33: bron, tekst