Is het waar dat opladers van laptops/telefoons ook stroom verbruiken terwijl ze in het stopcontact zitten, maar de laptop of telefoon er niet aan zit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat klopt. Een oplader is een transformator. Die bestaat in principe uit 2 spoelen. Eentje aan de kant van het stopcontact, eentje aan de kant van de laptop/telefoon/whatever. Door inductie van de spoel aan de stopcontactkant ontstaat er een stroom in de spoel aan de andere kant en zo kan dan de batterij worden opgeladen.

Als je de batterij (laptop/telefoon) afkoppelt, zit nog steeds de oplader met de 2 spoelen in het stopcontact. De spoel aan de stopcontactkant is dus nog steeds aangesloten, er loopt nog steeds een stroom door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Marike;

Ja, als een oplader zonder aangesloten apparaat in het stopcontact zit zal er altijd een hoeveelheid stroom worden gebruikt die in warmte wordt omgezet. Pure verspilling dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heet sluipverbruik en komt bij veel elektrische apparaten voor.
Er zijn blijkbaar toch ook al telefoons die, na te zijn opgeladen, geen stroom meer opnemen uit het net.
Zie hiervoor de test in de bijgevoegde bron (bespaarbazaar)