wat is de hoogste resolutie die je met het menselijk oog kunt zien?

klopt het dat dit 4K is? betekent dit dan ook dan je het verschil tussen 4K en 8K beeld dan ook niet kunt zien?

5 jaar geleden
7.4K
Inekez1
5 jaar geleden
Dat is niet te zeggen. Resolutie is geen absolute waarde. Het geeft het aantal pixels weer, maar niet de grootte van die pixels. Hoe groter je het scherm maakt (of de projectie met beamer), hoe groter de pixels worden en hoe beter die zichtbaar zijn. Op een heel klein schermpje is soms het verschil tussen 150 en 300 al niet te zien. Sta je een meter voor een bioscoopscherm, dan zul je zelfs bij 16K nog pixels kunnen onderscheiden. https://4k-uhd.nl/

Antwoorden (1)

Dat is niet goed te zeggen. Ten eerste is dit niet voor een ieder gelijk, ten tweede gaat je vraag over beeldschermen die op een bepaalde afstand staan en een bepaalde grootte hebben. Die afstand geef je niet, de grootte ook niet. Of je 8k bekijkt op een 50 inch scherm van 3 meter afstand of dat je 8k bekijkt op een bioscoopscherm van een paar meter van een 2 meter afstand is nogal een verschil. Ook iets als Virtual Reality waar de beelschermpjes bijna direct op je ogen zitten geeft weer een andere kijk op de zaak (letterlijk).

Wat je dus wel zou kunnen stellen is dat bij een afstand van 3 meter het geen zin heeft om een 8k-scherm te kopen van 50 inch als je al een 4k-scherm hebt hangen van 50 inch, omdat er geen mens is die dat verschil op die afstand kan zien. Dit is dus een voorbeeld, ik weet niet wat de werkelijke grootte-afstand-resolutie-waarde is.
--
Stel je voor dat je op 3 meter zit en een 4k scherm hebt van 50" en dat je exact op je limiet zit. Als je dan een 100" scherm wil zou je dus een 8k scherm moeten nemen. Dan zit je namelijk op de zelfde ppi-waarde (pixels per inch).
De afstand en grootte van het geen je bekijkt worden aangegeven door boogminuten.
---
Voor het plaatje. Neem 10 feet= ~300 cm kijkafstand. Je zou dan al een 100 inch (2,5 meter diagonaal) of groter scherm moeten hebben om het verschil te kunnen zien met 4k.
Toegevoegd op 22 januari 2019 18:00: tekst
Plaatje bij antwoord