klopt het opgegeven vermogen van lampjes?

en wanneer zou de vermogen van lampjes afwijken?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
De opgegeven vermogen is bij een bepaalde spanning (volt).
Bijvoorbeeld, lampje 12v 6 watt.
Bij dit lampje zal een stroom van 0,5 A lopen (I=P/U) bij 12 volt en weerstand van lampje is dus 24 ohm (R=U/I).
Als de spanning veranderd zal de vermogen ook veranderen.
Stel we zetten op zelfde lampje een spanning van 24 volt.
I=U/R dus 24/24 = 1 A
P = U x I = 24 x 1 = 24 watt.
Of lampje dat overleeft? ;)
jc54
5 jaar geleden
@Turfgraver; Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je altijd oplet welke voedingsspanning een lampje moet/mag hebben, dus dat voorbeeld van jou is irrelevant.
TurfGraver
5 jaar geleden
Jammer dat de voorbeeld in mijn uitleg van hoe spanning invloed heeft op het vermogen voor jou irrelevant is jc54.

Antwoorden (1)

Nee, het opgegeven vermogen zal niet voor 100% kloppen. Mede doordat de voedingsspanning niet 100% constant is, zal ook het opgenomen vermogen fluctueren.
jc54