Is het schadelijk om een apparaat aan te sluiten op een adapter die meer ampère kan leveren?

Ik heb hier een mediaspeler die 12V 1,5A aangesloten zou moeten worden (aan de DC kant dus). De adapter ben ik kwijt, maar ik heb een vergelijkbare passende adapter gevonden die 12V 2.0A (DC) aangeeft. Zou het kwaad kunnen, direct of op langere termijn om deze zo aan te sluiten? De polariteit klopt in ieder geval.

Kan dit dus:
-Nooit kwaad (omdat het apparaat naar eigen inzicht stroom afneemt, ik neem aan dat deze met 1,5A ook niet dat constant nodig heeft)
-Soms kwaad (of kwaad op langer gebruik, of omdat het audio/video apparaat is kans op bepaalde AV-problematiek)
-Altijd kwaad (directe plof)

Apparaat:
https://support.wdc.com/product.aspx?ID=1011&lang=en
"Echte" vervangende adapter:
https://nl.aliexpress.com/item/12V-1-5A-AC-DC-Power-Supply-Adapter-Wall-Charger-For-WD-TV-Live-WDBAAP0000NBK-WDBAAN0000NBK/32685498473.html
Adapter die ik nu heb en over twijfel:
https://www.my-adaptor.com/kmh-015-1a-12-up-m-37229.html

5 jaar geleden
11.3K
Reddie
5 jaar geleden
In huis zijn je groepen afgezekerd op 16A.
Daar kun je gewoon een gloeilamp van 100W op aansluiten.
Die lamp gebruikt bij 230V gewoon 100W/230V=0,435A, wat niets te maken heeft met die 16A.

Het beste antwoord

Het kan nooit kwaad.
Zoals je al zegt omdat het apparaat naar eigen inzicht stroom afneemt. De adapter heeft in deze zin iets overcapaciteit wat betekend dat deze niet overbelast zal raken.
Andersom is dus wel een probleem: dan zou je de adapter opblazen.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Werkt, bedankt.