Waarom zit er nog een magneetsrip op pinpassen? Zijn er nog winkels die ze gebruiken?

Ik betaal altijd met mn chip, maar op mn nieuwste pas zit nog steeds een magneetstrip, gaat deze ooit nog verdwijnen? Kan ik magneetstripbetalingen uitschakelen bij de bank?

5 jaar geleden
4.2K
Reddie
5 jaar geleden
Het gebeurt mij nogal eens dat de chip geen goed contact maakt.
Dan kan ik de magneetstrip gebruiken.
Die bevat overigens exact dezelfde informatie als de chip.
Er is dus geen enkele reden om de magneetstrip uit te schakelen.

Het beste antwoord

“De magneetstrip bevat de kaartinformatie die bij de betrokken bankpas hoort”, schrijft hij. “Vanuit Mastercard en VISA is op zeker moment de chip-technologie voorgeschreven, Europay Mastercard Visa ofwel EMV genaamd. Nederlandse banken hebben dat overgenomen. In Nederland wordt de magneetstrip sinds 1 januari 2012 niet meer gebruikt voor het doen van pinbetalingen.” Best een schokkende ontdekking. Waarom hebben we dat ding dan in godsnaam nog?

Persijn legt uit: “De EMV-technologie is wereldwijd nog niet volledig ingevoerd. Zo zijn er nog landen waar niet alle passen en betaalautomaten zijn vervangen of aangepast. Om die reden zit de magneetstrip nog op de Nederlandse bankpas. Banken zetten hem nog op de pas als service voor hun klanten, al denk ik niet dat er iemand in Nederland nog geld verdient daaraan. Stel dat een Nederlander in een land komt waar de automaten nog niet zijn aangepast, dan kan hij toch nog betalen via de magneetstrip. Omgekeerd hebben de betaalautomaten in Nederland nog steeds een magneetstriplezer omdat hier buitenlandse toeristen kunnen komen die nog niet beschikken over een bankpas met chip.”
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Het gebeurt mij nogal eens dat de chip geen goed contact maakt.
Dan kan ik de magneetstrip gebruiken.
Die bevat overigens exact dezelfde informatie als de chip.