Waarom hebben radiozenders in verschillende gebieden in Nederland andere frequenties?

Storen deze frequenties elkaar? En als dat zo is, waarom wordt er dan geen grote machtige zender in het midden van Nederland gezet die heel Nederland bereikt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

De zenders bedekken een cirkelvormig gebied, zoals op het plaatje te zien is. Omdat in onze buurlanden ook naar de radio wordt geluisterd (er radiouitzendingen zijn), mogen onze zenders niet te ver doordringen in onze buurlanden. Aangezien Nederland niet cirkelvormig is, zijn er dus meerdere zenders nodig om ons land af te dekken, zonder te ver in het buitenland uit te zenden.
Bovendien is er een maximum aan de hoeveelheid straling die een zender mag uitzenden, een grote zender zou die grenzen overschrijden.
De verschillende frequenties verstoren elkaar overigens niet, omdat als je je radio op een bepaalde frequentie afstemt alle andere frequenties worden weggefiltert.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De meeste radiozenders zenden uit via de FM. Het FM frequentiespectrum straalt recht uit. Door de kromming van de aarde kan men maar een beperkt gebied (tot de horizon) bereiken. Met een hogere zendmast komt men ook verder, maar heeft men ook een groter zendvermogen nodig. Het is goedkoper via verschillende punten te zenden.

Echter het transport naar de volgende zender kost wat tijd. Zou die zender op dezelfde frequentie als de eerste zender zenden, krijg je in het overlappende gebied een mengsignaal van beide zenders. Om dit te verkomen, worden verschillende frequenties gebruikt.