Aardlekschakelaar terug aangezet na afspringen, maar toch geen stroom. Hoe verhelp ik dit?

Iemand in huis heeft achtergebleven pinnetje uit stopcontact willen trekken, en door verliesstroom is aardlekschakelaar afgesproken. Ik kan hem terug aanzetten, maar de stroom blijft onderbroken.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.6K
dudemeister
5 jaar geleden
kijk een helemaal onderaan bij die nieuwe meterkasten zit ook een knop , niet bovenin dus met alle schakelaars van de ruimtes maar echt rond 'je middel ' zeg maar. Even door de knietjes

Antwoorden (2)

In dat geval zou er ook nog een stop (smeltzekering) doorgebrand kunnen zijn.
jc54
5 jaar geleden
De stroom toevoer komt via een aantal stappen. Met elk daarvan kan een probleem zijn.
1) de hoofdstop.
Dit is een smeltveiligheid aan de kant van de leverancier. Deze bevind zich normaal gesproken achter een verzegeling. Wanneer deze gesprongen is heeft u meestal geheel geen elektriciteit meer in huis.

2) de hoofdschakelaar.
Sommige huizen hebben een schakelaar waarmee in 1x alle stoom afgeschakeld kan worden. Wanneer deze uit staat heeft u meestal geheel geen elektriciteit meer in huis.

3) de aardlek
Maar die heeft u al aangezet.

4) installatieautomaat of smeltveiligheid
Dit is de overbelasting-beveiliging per groep. Wanneer deze gesprongen is, dan zal een deel van de stopcontacten geen spanning meer hebben. Schakel de installatieautomaat weer in, resp. vervang de stop.

5) Hoofdschakelaar per groep.
Vaak is er per groep ook nog een hoofdschakelaar. Die kan natuurlijk ook uit staan.

6) De bekabeling zelf
"Iemand in huis heeft achtergebleven pinnetje uit stopcontact willen trekken"
Is er wellicht meer stuk gegaan ? Er kan in het stopcontact een draad losgegaan zijn bij het verwijderen van dat pinnetje, of de kortsluiting heeft een dusdanige overbelasting gegeven dat er ergens onderdelen of draden volledig zijn doorgesmolten.

Wat u het beste kunt doen is 1-voor-1 al deze zaken visueel nakijken en eventueel doormeten.
Kunt u dat niet zelf, schakel dan (professionele) hulp in. Elektriciteit is op meerdere manieren levensgevaarlijk !
Ozewiezewozewiezewallakristallix