Zit er een theoretische of praktische limiet aan radiofrequenties, of zijn er sterke nadelen?

Of beter gezegd kan je in plaats van de nu gebruikelijke 2,4 Ghz en 5Ghz ook andere hogere of lagere waardes kiezen om data over te brengen? En zo ja tegen welke problemen loop je dan aan?
-benodigde stroom
-bandbreedte
-bereik

Even losgelaten dat sommige frequenties via wetten op een licentie zitten. Zouden makers van bijvoorbeeld routers liever op X,x Ghz zitten voor het beste resultaat?

5 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Op dit moment is er een schreeuwend tekort aan frequenties. Zozeer dat ze het liefste de FM radioband willen afschaffen ten behoeve van de steeds maar groeiende mobiele data behoefte.Dat is niet altijd zo geweest. De "etherfrequenties" leken oneindig.
Frequentiebanden moeten uitgezocht worden op hun toepasbaarheid. AM kortegolfzenders klinken ruk, maar je kunt ze bijna over de hele wereld horen dankzij weerkaatsingen in de ionossfeer, FM zenders klinken veel beter, maar komen niet verder dan de horizon. Op dit moment kan er in Nederland geen FM-zender meer worden aangezet. Die zou storen op andere zenders in binnen- en buitenland. De band is vol, ook al lijkt dat soms niet zo. Voor Wifi zijn er wereldwijd twee frequenties vrijgegeven. 2,4 Ghz (zie je andere vraag) en 5 Ghz. De lage band zit over propvol. Als je veel buren hebt dan is het vrijwel onmogelijk een storingsvrij signaal op te bouwen. Daarom is de 5 Ghz band erbij betrokken. Daarmee heb je ook nog een veel snellere verbinding. Maar het signaal heeft veel meer moeite met muren en plafonds. Dus tel uit je winst.
De benodigde stroom is soms ook een factor. Een ouderwetse middengolfzender verbruikt zoveel energie dat je vermogend moet zijn om hem te exploiteren. Als je dat nog zou willen.
escape
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Plus, maar ooit 10Ghz Wi-Fi is dus onmogelijk vanwege muren als ik je begrijp?
escape
5 jaar geleden
Inderdaad. Hoe lager de frequentie hoe beter de 'propagatie'. Dat is de voortplanting van de radiosignalen. Dit soort frequenties worden wel toegepast voor point to point verbindingen met straalzenders (dat zijn die witte trommels die je op daken ziet bij GSM antennes), maar daar mogen absoluut geen obstakels in het straalpad staan. De antennes moet elkaar 'zien'.
Wat Wifi betreft: veel mensen beseffen niet dat de datasnelheid als een pudding inzakt bij een zwak signaal of bij storing. Daarbij komt het feit dat veel routers van inferieure kwaliteit zijn. Als Ziggo één euro kan besparen op een router levert dat meteen miljoenen op. Dus koop kwaliteitsspul. En geen wifi-repeaters. Op dit moment is de wifi-techniek "Mesh" betaalbaar aan het worden. Dat heeft wel zin. Google er eens op.