Was er dinsdag 28 mei een probleem met de atoomklok in Mainflingen?

Ik heb thuis een digitaal klokje staan dat zichzelf gelijkzet met het radiosignaal van de atoomklok in (ik meen) Mainflingen. Ik dacht eerst dat het klokje zichzelf continu gelijkzet; later ontdekte ik dat het dat slechts eenmaal per dag doet, om 00:00 (waarbij ik niet weet of dat 00:00 lokale zomertijd, 00:00 lokale wintertijd, of 00:00 UTC is).

Afgelopen dinsdagavond zag ik dat het klokje exact 20 minuten voorliep. De seconden waren goed, maar het klokje stond op 22:57 terwijl het toch echt 22:37 was.

Was er die dag een probleem met de atoomklok in Mainflingen?

Cryofiel
5 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als het klokje zich maar 1 x per dag gelijk zet, kan het toch ook aan het klokje gelegen hebben? Als het klokje na 0:00 voor is gaan lopen, stelt het zich immers pas bij als het weer 0:00 is.
Erna55
5 jaar geleden
Ik lees op wiki over de DCF77 :
Tijdens onweer kan het nodig zijn de zender kort uit te schakelen.
Dinsdagavond waren er urenlang onweersbuien actief.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/DCF77
Cryofiel
5 jaar geleden
Het klokje kan best wat afwijking hebben, maar op elke andere dag loopt het ook 's avonds nog heel goed gelijk. De afwijking is minder dan vijf seconden, en het zou mij niet verbazen wanneer de afwijking minder dan een seconde is. Als het klokje nu ineens 20 minuten afweek, ga ik me dus afvragen of er iets raars aan de hand was die dag. Temeer daar de afwijking _exact_ 20 minuten was, en niet bijvoorbeeld 18 minuten en 46 seconden of zo.
erotisi
5 jaar geleden
op welk tijdstip ontdekte je die afwijking?
escape
5 jaar geleden
De minuten en uren worden los van elkaar gecodeerd. Dus het is heel goed mogelijk dat één van beide gestoord aankomt.
https://en.wikipedia.org/wiki/DCF77
Cryofiel
5 jaar geleden
@erotisi, zie de toelichting onder de vraag. Ik ontdekte de afwijking om 22:37; het klokje wees toen 22:57 aan, en ik schrok dat het al zo laat was - wat het dus niet was.

Antwoorden (1)

Nee, er was geen probleem met die klok. Die loopt met een afwijking van 10^-15, dus dat is redelijk precies. Er is een probleem met jouw klokje. Die heeft een intern kristal, waarmee hij dagen kan doorlopen zonder al te veel afwijkingen mocht ie geen ontvangst meer hebben van de tijdzender. Ik denk eerder dat atmosferische storingen je klokje van slag hebben gemaakt, het kraakt dan erg op de lange golf (77,5 kHz).
Verder lijkt het me onwaarschijnlijk dat je klok alleen om 00:00 synchroniseert. Dat zou namelijk betekenen dat bij de overgang van winter naar zomertijd en vice versa je klok de hele dag de verkeerde tijd aan zou geven.
escape
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In het signaal van DCF77 zit een aankondigings-bit voor de overgang van zomer- of wintertijd, de meeste klokjes "weten" dus dat de overgang er aan komt.
Het is juist heel ongebruikelijk om een dergelijke klok continu te laten ontvangen omdat dan regelmatig de tijd plotseling fout aangegeven wordt bij stoorpulsen. Ook zou een batterijklokje meer stroom gebruiken als voortdurend de ontvanger en decoder aan staat.
Meestal wordt één of twee maal per nacht gesynchroniseerd (of als je reset drukt of de batterij verwisselt) waarbij twee opeenvolgende minuten qua info precies op elkaar moeten aansluiten. Indien dit klopt zal de klok gedurende de dag op intern kristal doorlopen tot de volgende sync.
De ontvangst is juist gedurende de nacht het zekerst omdat er dan minder storing op de 77,5 kHz te ontvangen is...
escape
5 jaar geleden
Die aankondigingsbit wordt voor het eerst één uur voor de overgang uitgezonden, dus zal er minstens één keer per uur moeten worden 'geluisterd'. Ik neem aan dat dat bij de meeste klokken zo werkt. Waar je wel last van hebt is slechte ontvangst. Dan wordt er zo lang niet gesynchroniseerd dat afwijkingen van het interne kristal gaan opvallen. Je moet de klok dan even ergens anders in huis neerzetten om de draad weer te op te laten pakken.