Is casten altijd via een internetverbinding zoals wifi?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
paulus811
6 jaar geleden
Een Chromecast Ultra kan ook op ethernet aangesloten worden. Dan cast je niet via wifi.
LeonardN
6 jaar geleden
Wi-Fi is GEEN intetnetverbinding, maar een netwerkverbinding. De betere vraag is dus: Is casten altijd via een netwerkverbinding?

Antwoorden (1)

Eerst wat uitleg. Casten, in de informatietechnologie, (of eigenlijk "broadcasten" of "multicasten", in de volksmond "casten" genoemd) is dat je data van één punt naar meerdere ontvangers zendt. Het is dus een term uit de (Ethernet)-protocol-wereld, dus een nogal technische oorsprong.
Casten gebeurt ALTIJD over een verbinding. Dat kan een draadloze verbinding zijn (zoals wifi), of bedraad. Het is dus niet afhankelijk van óf een wifi verbinding óf een bedrade verbinding, casts kunnen over allebei gaan.
Internet is de benaming voor een wereldwijd netwerk (een gigantische verzameling verbindingen), waarop -in theorie- deze "casts" ook plaats kunnen vinden.
Over je eigen netwerk thuis (zonder dat je een internetverbinding hebt) kun je ook "casten": bijv (via je mobiele device content streamen naar een ontvanger waarop je tv is aangesloten (apple tv/chromecast bv).

Dus, terug naar het antwoord op je vraag: Nee. Je kunt ook in je thuisnetwerk, zonder internetverbinding, en bedraad gebruikmaken van casting.

Omdat cast-technologie thuis zoals jij dat -waarschijnlijk- bedoelt, vooral toegepast wordt voor 't streamen van content door mobiele apparaten, zijn de ontvangers (bijv. apple-tv en chromecast) gemaakt om sowieso over wifi de data te ontvangen. Maar het is dus niet gebonden wifi.
De AppleTV kan dat daarom overigens ook bedraad (die heeft een netwerkaansluiting).