Hoe weet een dubbele meter hoe laat het is?

Mijn dubbele meter is al 35 jaar oud. Ik ben benieuwd of deze nog op tijd loopt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Er zit geen klok in de meter. Op de omschakeltijdstippen wordt een puls meegegeven in het elektriciteitsnetwerk, de meter reageert op dat "signaal" en schakelt het andere telwerk in.
Korte toelichting op dit zogeheten TF-signaal:
"
TF (toonfrequentsturing) wordt gerealiseerd door het sturen van een signaal met èèn vaste frequentie op een elektriciteitsnet, om op elk willekeurig punt van dat net iets te schakelen, zonder daarvoor een aparte infrastructuur te hoeven aanleggen en onderhouden."
Korte toelichting op dit zogeheten TF-signaal:
"
TF (toonfrequentsturing) wordt gerealiseerd door het sturen van een signaal met èèn vaste frequentie op een elektriciteitsnet, om op elk willekeurig punt van dat net iets te schakelen, zonder daarvoor een aparte infrastructuur te hoeven aanleggen en onderhouden."
Toegevoegd op 07 april 2018 05:55: tekst
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is duidelijk! Bedankt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Meestal zit de TF-ontvanger niet in de meter bij de mensen thuis maar in het trafohuisje in de buurt. De elektrameters zijn met een extra draad aangesloten op deze TF-ontvanger, wél of geen spanning op deze draad betekent nacht- of dagtarief op het telwerk.
Computoon
6 jaar geleden
Bij mij zit dit verzegelde kastje in de meterkast, met opschrift Rundsteuerempfanger. ("Eigendom energiebedrijven"). Op bepaalde tijdstippen hoor je typische geluiden en wordt vervolgens het andere telwerk ingeschakeld.