Waarom zijn er zoveel verschillende soorten adapters?

Plugdiktes, voltages, etc etc.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Omdat er, zeker in het verleden maar ook nu nog, weinig of geen overleg was tussen verschillende fabrikanten van soortgelijke producten. Dit heeft o.a. met concurrentie-overwegingen te maken. Dat heeft ertoe geleid dat elke fabrikant zijn eigen type oplader/adapter ontwikkelde met soms afwijkende voltages.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ En je houdt als bedrijf de aftersales een beetje draaiend als je adapters verkoopt die alleen op de eigen spulletjes passen.
Je geeft het zelf al aan eigenlijk.
Bij de ronde adapters (tulp) staat een andere dikte ook gelijk aan een ander voltage en/of amperage. Zo kun je nooit de verkeerde adapter inpluggen.

Waarom er verschillende voltages en amperages worden gebruikt, is omdat elk apparaat een ander stroomverbruik kent, en dus meer of minder stroom/spanning nodig heeft om te kunnen werken. Vergelijk het met hoeveel een kind eet en hoeveel een volwassen persoon eet.