Waarom zijn er geen A en B formaat batterijen, maar wel AA, C en D?

Batterijformaten zijn er in oplopende grootte van formaat AAAA, AAA naar AA batterij en dan naar C en D batterij. Logischerwijs zou je dan ook een A formaat en B formaat verwachten in dit rijtje, maar die lijken niet te bestaan. Waren die er wel ooit eens?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.1K
TurfGraver
6 jaar geleden
Ja die waren er ooit wel. Worden niet meer gebruikt.
TurfGraver
6 jaar geleden
Bij "obsolete" vindt je plaatjes.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_battery_sizes

Het beste antwoord

Die zijn er wel, alleen niet meer in gebruik:
A: capaciteit 1.5 mAh 17 × 50 mm.
B: capaciteit 1.5 mAh 21,5 × 50 mm.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De spanning is 1,5 Volt.
Capaciteit is zeker geen 1,5 mAh!
Voor een A-cel zal de capaciteit nauwelijk afwijken van die van een AA-cel, ze zijn praktisch even groot. Een B-cel heeft een capaciteit van ongeveer 8350 mAh.
SimonV
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!
Dan zit Wikipedia er dus naast.