Is hz hetzelfde als fps?

Ik weet niet of het klopt maar wat ik ervan begrijp is dat je met bijvoorbeeld een 50hz tv geen 60fps kan zien dus dat je dan maar 50fps maximaal daarop kan zien. Het zal me niks verbazen als ik er helemaal naast zit. Kan iemand het me uitleggen als ik ernaast zit? Ik heb het op internet opgezocht maar ik kan nergens een uitleg vinden die ik begrijp haha.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een TV die geadverteerd wordt als een 50hz tv of 100hz TV, zal vandaag de dag ook gewoon een 60hz en vaak ook een 24hz signaal ontvangen. Alle huidige consoles (PS3/4 Xbox 360/One), sturen allemaal een 60hz signaal naar de TV. Ook PC's zijn in meerdere verversingssnelheden aan moderne tv's te koppelen. Dat kan je allemaal terugvinden in de specificaties van je TV. Ouder tv's kunnen soms niet overweg met 60hz. Maar dan moet je meer denken aan het CRT-tijdperk (maar ook die konden ook al vaak wel 60 hz ontvangen). 100hz is overigens geen inkomend signaal, maar de verdubbeling van een inkomend 50hz signaal.

Antwoorden (2)

Nee, beslist niet. Hoewel Herz in principe alleen maar "per seconde" is (in eenheden uitgedrukt) , gaat dat over trillingen. Hoe ruim ook opgevat, een trilling gaat over iets dat steeds opnieuw gebeurt, een beweging van een object (of een verandering in krachtveld) van hetzelfde soort. Frames zijn video- of filmbeelden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Er zijn wel gevallen waar het beide gebruikt wordt, en daar is die televisie één van. Met het aantal beeldjes per seconde, flikkert het licht even vaak per seconde. Dat geflikker heeft een frequentie, en die kan samenvallen met de fps. Maar dat hoeft niet. Een voorbeeld: films (celluloid, dus uit de analoge camera en in de analoge projector) hadden een hinderlijk geflikker, door het lage aantal frames per second. Daar was moeilijk veel aan te doen met meer fps, dus hebben ze elk beeldje zelf ook een paar keer op zwart laten draaien, zonder dat de film in de projector naar een volgend frame ging. Dan bleef het even schokkerig, maar het flikkeren hinderde stukken minder. Bij TV's is iets dergelijks gedaan: die hadden maar 25 fps, maar door dat in 2 fasen op te bouwen, kon de aloude beeldbuis 50x per seconde flikkeren. En daarna werd er 100 van gemaakt, nog minder hinderlijk. Een hele luxe was dat, een 100 Hz TV. Maar die had gewoon 25 fps.

Toegevoegd na 15 minuten:
Eigenlijk is Herz gebruiken in veel gevallen onjuist. Neem bijv. een TV uitzending van een oude film, die 16 beeldjes per seconde heeft. Dan kan die TV daar geen 50 of 60 van maken (met computers kunnen er wel tussenliggende beelden bij gemaakt worden, maar voorzover ik weet doen ze dat niet of hoogstens experimenteel), dus die geeft dan 16 fps. Het geflikker is verdwenen met de beeldbus, een beeldpunt wordt niet meer donker tussen de opvolgende frames. Daarmee is de benaming Herz nog minder terecht geworden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus stel als ik een tv zou willen kopen voor 60fps content zou het niet uitmaken of ik een 50hz tv of een 100hz tv zou aanschaffen? Want het beeld is dan allebei even vloeiend?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jazeker wel! De content moet correct verwerkt kunnen worden. Maar de meeste TV's kunnen beide aan, dacht ik. Maar ik hoef dat nooit in te stellen, alleen als ik mijn laptop als DVD of Blue Ray speler gebruk (of gewoon als videospeler).
En raak ook niet in de war met de 50 of 60 Hz wisselstroom waar een TV op werkt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
O, sorry: je laatste vraag niet goed gelezen. Je moet gewoon heel duidelijk aan de verkoper vragen (of duidelijke specificaties te lezen krijgen) over wat die TV kan weergeven. Als er tenminste nog 100 Hz. wordt aangeboden, want om 25 of 50 fps minder te laten flikkeren, zie ik daar het nut niet van in. Hoe kom je trouwens aan content op 60 fps? Amerikaanse DVD's of zo? Oude video-banden uit den vreemde?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
60fps kijk ik op YouTube en ik speel ook games met 60fps en ik wil graag dat het er het beste uitziet dus vandaar. Maar dus ik zou het beste voor een 100hz tv kunnen gaan als ik 60fps wil kijken en het meest vloeiende beeld wil? (Sorry voor als ik teveel vragen stel en het niet goed begrijp haha :p)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Sanskelotje Alle consoles geven tegenwoordig standaard 60hz uit vandaar. Ook een videokaart kan je in allerlei frequenties naar de TV uit laten zenden, als de TV dat ondersteunt. 100hz TV's worden zeer zeker aangeboden, zelfs 200hz (maar dat is dan vaak frame interpolation). Maar dat heeft niks te maken met inkomend signaal (waar de vrager het over heeft) maar over uitgaand signaal(dat wat je op het scherm ziet).
Er komt zogezegd 50hz signaal je TV in en pas in de tv wordt daar een 100hz signaal van gemaakt. Beeldpunten gaan nog steeds zwart enkel zo rap dat je ogen het niet meer waarnemen als flikker.
https://www.youtube.com/watch?v=TMeLKOQ0ZhE "Daarmee is de benaming Herz nog minder terecht geworden."
Nee dat is deze zeker niet. Hertz staat namelijk voor frequentie niet per se voor trilling of flikkering.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hertz_(eenheid)
De hertz (symbool: Hz, geen meervoud) is de SI-eenheid van frequentie.
Ja en nee, soort van. Ik ga het precieze verschil niet verder uitleggen dan al gedaan is, maar het komt (bij moderne beeldschermen) op het volgende neer:
Het aantal Hertz (Hz) geeft de 'refresh rate' of vernieuwingssnelheid aan. Een 60Hz monitor kan dus 60 keer per seconde het beeld op het scherm veranderen (oftewel, 60fps). Speel je op dit scherm echter content met meer dan 60fps af zal het scherm deze dus niet volledig kunnen weergeven. Het kan zijn dat je dan tegen synchronisatieproblemen aanloopt (er worden verschillende frames tegelijk weergegeven waardoor beweging er 'gescheurd' uit ziet), maar dit is in de meeste games te verhelpen door Vsync aan te zetten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus als ik het meest vloeiende beeld wil moet ik een 100hz tv nemen? Ik heb namelijk wel eens bij anderen gezien dat ze bijvoorbeeld ook met digitale tv van ziggo nogal vloeiend beeld hadden het leek dan voor mijn gevoel op 60fps. Zou dit dan komen doordat ze een 100hz tv hadden of doordat ze allebei toevallig een Ziggo Horizon Box hadden?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet alles gaat over meer of minder. Met 100 Hz is eenvoudig 25 of 50 fps weer te geven, omdat het ene de fps x 2 is en het andere de fps x 4. Veelvouden enzo, pak er desnoods een zakkoreaan bij of je smartphone. Voor de volledigheid: j j0ouwvraag heeft 2 kanten: theoretiesch (zie de antwoorden tot nu toe) n praktisch (TV-verkopers en daar heb jij mee van doen. maken er een potje an, dus ik haak hier af).. Blijft over het default antwoord: wend je tot de leverancier, en laat je niet door een verkoper in de luren leggen (wat wel hun eigenlijke beroep is.)