Wat is het effect op het presteren van mijn 24v cilinder als ik hem aansluit op een 12v accu?

En moet ik bij de aansluiting ook op de hoeveelheid amperes letten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
TurfGraver
7 jaar geleden
Wat voor cilinder?
Als deze al op 12v zou werken neemt deze 2x meer ampère dan bij 24v.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is Lineaire Actuator LA12. De Power Rating is 24v met max. 1,8A. Kun je aan de hand hiervan de max. ampere met 12v vaststellen?
Ik heb hem niet in bezit, maar gevonden op Marktplaats.
TurfGraver
7 jaar geleden
Die zou ook op 12v DC moeten werken.
http://img.nauticexpo.com/pdf/repository_ne/30329/linear-actuator-la12-54423_1b.jpg
Bij 12v wordt dat dan 3,6A (als die 1,8A bij 24V is).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn accu is 24Ah, is dit dan teveel ampere voor de cilinder? Zal die kapot gaan/doorbranden door de hoeveelheid amperes?
TurfGraver
7 jaar geleden
24Ah wil zeggen dat het 24 Ampère 1 uur lang zou kunnen leveren. Een accu levert nooit meer dan er gevraagd wordt.
Kortom, bij maximaal afname van 3,6A zou die accu theoretisch 6,7 uur (24 / 3,6) werken voordat hij leeg is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ooh, oke. Maar nu een volgende vraag: wat is het effect op het presteren van de cilinder? Halve kracht? Halve snelheid? Allebei?
TurfGraver
7 jaar geleden
Niks. Zelfde.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ow, dat is apart! Heb je daar een bron/uitleg van? Van iemand anders hoorde ik dat de kracht en de snelheid beide gehalveerd werden... Vandaar ook mijn vraag.
TurfGraver
7 jaar geleden
Kan die iemand anders uitleggen waarom dat zou zijn?
Apparaat is geschikt voor 12 en 24 volt.
Bij 12 volt zal hij meer stroom ampère afnemen om zelfde vermogen (prestaties) te leveren. Bron, elektrotechniek.
TurfGraver
7 jaar geleden
Lees net dat er een 12 volt OF 24 volt uitvoering is (dus niet en).
Gaat dus op 12 V niet werken.
https://www.kramp.com/do/action/ProductDisplay?catalogId=20000¤tPage=0&categoryId=45698&langId=-17&productId=600521&storeId=30&krypto=NehY2Vl1FoYFJBxacgIMZlYA77twnB%2BybohA4bUCOMkepKn8SWNUU%2Bvq8ZKMnJK4Eil2clbGLApQFQkL31U5fOtxH%2F3egamXx2fv0D%2FIZUXt7s1QUE4YfxQ2seIZ3gUT7UyAD6iI7uRbmzsYKCYRbtEicHEKCTfZ7PGXVcooujS2uS8sICwL48OIiVQZhEiX&ddkey=http%3Ashop-nl%2Fnl%2F45698%2F600521%2F0%2FLineaire+actuators+LA12+LINAK
Staat ook in handleiding.
TurfGraver
7 jaar geleden
Handleiding:
https://www.linak.com/corporate/pdf/ENGLISH/USER%20MANUAL/TECHLINE_LA12%20Actuator_User%20Manual_Eng.pdf
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Duidelijk zo! Ik had zelf ook wat meer research kunnen doen, maar bedankt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Als deze al op 12v zou werken neemt deze 2x meer ampère dan bij 24v." Dit is toch een partij onzin wat nergens op slaat. Het aantal stroom wat daadwerkelijk getrokken wordt, kan je meestal berekenen door de formule I = U / R Als dit een lineaire actuator waar niet veel meer dan een spoel in zit, dan geldt deze formule. Als je nu 12V zet op een spoel die bedoeld is voor 24V dan is je stroom 2x zo laag en je vermogen is 4x zo laag. Als bij een dergelijke spoel-magneet actuator is uitgebracht in een 12V en 24V variant, dan is het enige verschil tussen de twee de diameter en het aantal wikkelingen van het koperdraad. De weerstand van de 12V spoel is dan 4x zo laag. De spoel heeft dan minder en dikkere wikkelingen. Deze spoel trekt door de lagere weerstand 2x zoveel stroom waardoor het vermogen hetzelfde is als bij de 24V variant. Rekenvoorbeeld:
24V / 24R = 1A -> 24V x 1A = 24W
12V / 6R = 2A -> 12V x 2A = 24W Je actuator zou dus volgens deze theorie een kwart van het vemogen moeten overhouden. Maar ik weet niet hoe dat ding van binnen in mekaar zit. Ik weet niet of het wel een simpele spoel is, of dat er nog sturingselektronica zit ingebouwd.
TurfGraver
7 jaar geleden
Dat (er varianten waren) wisten wij dus ook niet toen die reactie geplaatst was ....
Zoals je formule aangeeft is bij een zelfde weerstand is die stelling geen onzin. :-)

Antwoorden (1)

Dat hangt af van wat een 12v cilinder is. Cilinder is een woord met veel betekenissen. In het algemeen: een elektrisch apparaat, aangsloten op een voeding met de helft van de benodigde spanning (volt), geeft (veel) lager vermogen. Bij het eenvoudigste (gloeilamp, verwarmingselement) 1/4 van normaal. Bij elektromotoren hangt het af van het soort motor, en complexere elektronica doet het dan meestal helemaal niet. In theorie is het mogelijk dat die stuk gaat. Maar dan was dat apparaat slecht beveiligd, en is het toch een nuttige actie geweest.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Welke gegevens/info van de elektrische cilinder (actuator) zijn er dan nodig om te bepalen of de kracht en snelheid wel of niet dalen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Alles, plus een cursus voor beginners, die bovendien ongemotiveerd zijn. Advies: zoek een forum dat vouor zulke dingen bestemd is, of een afdeling van een groter forum (elektrotechniek?). Er zijn forums voor auto's en motoren, drones en ongeveer alles behalve atoombommen, vaak nog per merk en type een eigen stek. Wel vaak Engels, maar wie weet.. Op een zo algemeen forum als dit geef ik je weinig kans. Helemaal bij een vraag over wat in de praktijk niemand zal aanbevelen, en zonder specificaties erbij. Is het niet veel simpeler om een 2e 12 volt accu in serie te zetten met de eerste? Een jumpstarter bijvoorbeeld, of misschien is een scooter accu al genoeg. Sommige jumpstarters hebben geen eigen accu, of wel, maar kunnen dan toch maar heel kort stroom leveren. Gewoon de gok nemen is natuurlijk het simpelst. Of het veilig is, is punt twee. Suc6 verder.
Reddie
7 jaar geleden
@Sanskelotje, plus
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De LA12 is geschikt voor 12 V of 24 V, een 24 V apparaat zal op 12 V geen prestatie kunnen leveren