Wat doet een zenerdiode?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10K
SimonV
6 jaar geleden
Zie hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zenerdiode

Het beste antwoord

Volgens Wikipedia: "Een zenerdiode is een halfgeleiderdiode die zo geconstrueerd is dat de spanning over de diode in sperrichting, na het bereiken van de zenerspanning over een relatief groot bereik van de stroomsterkte, constant blijft." Ik kan me echter voorstellen dat die omschrijving meer vragen oproept dan het beantwoordt.

Stel dat je in een schakeling precies 9 volt spanning nodig hebt, maar alleen een stroombron die ongeveer 12 volt levert en ook nog een beetje wisselt in spanning. De eenvoudigste manier is dan om een zenerdiode van 9 volt in de schakeling op de nemen. Een zenerdiode zal, mits op de juiste aangesloten, altijd proberen een constante spanning over zichzelf te handhaven.

Zo'n diode sluit je aan tussen de + en - van de ingangsspanning van de schakeling. Als de spanning hoger is, dan gaat er stroom lopen door de diode totdat de spanning is gedaald tot de waarde die op de zener staat aangeven. Hij laat de overtollige spanning als het ware weglekken. Zo maak je een op (in dit geval) 9 volt gestabiliseerde voeding.

Zenerdiodes zijn er in verschillende spanningen. Bij het opnemen in een schakeling moet je wel uitrekenen hoeveel stroom er kan gaan lopen in de diode en een exemplaar kiezen dat die stroom ook aankan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Heel erg bedankt voor je antwoord."
Grappig dat je 'm bedankt, hij heeft de zener voor je beschreven, maar vertelt niet WAT het doet, en dat is wel wat je vraagt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je vergeet de weerstand die nodig is zodat de diode niet direct vernield wordt.

Andere antwoorden (1)

Een zenerdiode is een elektronisch component.

Het is een speciaal soort diode.

Een normale diode werkt als een ventiel: met de plus van de spanning aan de ene kant van de diode en de min aan de andere kant laat hij de stroom ongehinderd door.
Draai je plus en min om, dan blokkeert ("spert") de diode de stroom.
Zo kan je er dus voor zorgen dat stroom maar één kant uit kan.

Maar dat is een gewone diode.

De blokkade van een zenerdiode heeft echter een bepaalde eigenschap: hij kan maar een bepaalde maximale spanning blokkeren ! Zet je er meer spanning op, dan 'slaat de diode door'. Hij gaat dus weer geleiden.
De diode gaat daarbij (binnen bepaalde grenzen) niet stuk.

Het bijzondere daarbij is dat de spanning die over de doorgeslagen zenerdiode staat altijd constant is.
En van die constante spanning in de sperstand van de zenerdiode wordt dankbaar gebruik gemaakt.

Zo'n constante spanning is namelijk een mooi referentiepunt voor je schakeling wanneer deze in een omgeving komt waar de (voedings)spanningen kunnen varieren.

Het leveren van dat referentiepunt is de belangrijkste functie van een zenerdiode.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord.