Rechter boxen doven na 1 minuut, gekoppeld aan versterker superscoop R-1220, iemand een oplossing voor?

Ik heb op deze versterker 4 boxen aangesloten. In het begin doen ze het allemaal, zowel links als rechts dus, maar naar enkele minuten doven de boxen die op de rechter port zijn aangesloten. Ik heb al naar de balance gekeken die staat uiteraard in het midden.

Heeft iemand daar een oplossing voor?

Groet Joris

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen (bijna) sluiting in de bekabeling van die rechte boxen?

Antwoorden (1)

De Superscope R1220 is een receiver die uit de Marantz stal komt. Superscope was een sub-merk van Marantz. Het is een al op leeftijd zijnd ontvanger/ versterkertje.

In je vraag zeg je dat het rechter kanaal 'dooft' na enkele minuten. Als dat doven geleidelijk gaat, dus het volume loopt terug tot je niets meer hoort, dan duidt dat op een defect in een of meerdere elco's (condensatoren) in de eindtrap van het rechter kanaal of in het voorversterkerciruit.

Zo'n elco kan, in verzadiging, gaan doorslaan of lekken wat dan elders in de versterker kortsluiting veroorzaakt waarna het gehele geluidssignaal wegvalt. Verschillende transistoren in het versterker circuit zullen dan gaan sperren i.p.v. versterken waardoor er geen sprake meer is van een uitgaande (luidspreker) stroom.
Inwendig kan de stroom in de versterker echter hoog oplopen zodat grotere schade niet ondenkbeeldig is. (bijv. opblazen eindtrap transistoren)

Storingen van dien aard worden meestal veroorzaakt door de leeftijd van de componenten. Elco's en weerstanden verlopen na verloop van tijd, de waarden veranderen enigszins tot steeds meer, en dat kan op den duur leiden tot defecten.

Soms kun je aan de buitenkant van grotere elco's al zien of een ie overleden is. Ze zien er dan vaak bollig uit. Dat komt dan doordat het electrolyt binnenin de condensator vergaan is.

Zelf er aan knutselen kan wel als je weet waarmee je bezig bent. Je kunt meten aan het nog goed werkende linker kanaal (voltages) en de waarden vergelijken met het defecte rechterkanaal. Weerstandsmetingen zijn wat moeilijker, daarvoor moet je spanningloos werken en vaak onderdelen los nemen.

Of het de moeite waard is om het ding te laten repareren hangt ervan af hoe je er aan gehecht bent. Op marktplaats worden ze nog voor een paat tientjes aangeboden. Maar ook die zijn op leeftijd en kunnen dezelfde storingen gaan vertonen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Ik was al 'bang' voor zo'n antwoord. De eerste minuut doet hij het prima, vervolgens vallen de rechter boxen weg. niet geleidelijk maar als je de balance naar rechts doet hoor je nog een heel klein beetje geluid. Dus hij valt niet totaal weg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja hoor, dit is het gevolg van wat defecte componentjes zoals ik omschreven heb, reparatie op zich hoeft niet zo duur te zijn maar het arbeidsloon en de onderzoekskosten maken zulke reparaties in verhouding niet meer de moeite waard. Het andere kanaal kan later immers ook kuren gaan vertonen die met dezelfde oorzaken en dan moet je weer gaan repareren.