Hoe ontstaat het verschil tussen het horen van bass in hogere en lagere kick frequenties tussen meerdere subwoofers?

Om de nogal vage vraagstelling te omschrijven;

In de auto dreunen de kicks met lagere frequentie hard door, terwijl er bijna geen bass te vinden is in kicks die een hogere frequentie hebben.

In het huis heb ik een subwoofertje van logitech waarbij het precies andersom is, de kicks met hogere frequentie lijken helemaal tot zijn recht te komen, terwijl kicks met een lagere frequentie bijna geen bass produceren.

In de auto zit een Emphaser van 750 watt, de woofer van logitech produceert maar een schamele 180 watt.

Toch geeft de kleinere subwoofer van logitech een veel voller geluid bij hogere basstonen, terwijl deze een kleiner frequentiebereik heeft ten opzichte van de woofer in de auto, en daarbij ook nog eens een grotere ruimte moet vullen.

Waar kan dit aan liggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De sub in je auto produceert waarschijnlijk de (hele) lage frequenties zo hard dat je gehoor de wat hogere frequenties niet kan onderscheiden. Het is ook mooi dat je zegt "tot hun recht komen" omdat tegenwoordig het lijkt dat we versterkers en sub's moeten hebben welke zo hard mogelijk de hele laag moeten weergeven. (Al is het alleen volgens de specs.) Hier nog wat meer info over laag.
http://www.bt-studio.nl/mixen/pump-up-the-bass/

Antwoorden (2)

Om te beginnen zou je het frequentiebereik van je speakers moeten weten, het lijkt er in jou auto op dat er een gat zit tussen het bereik van de woofer en van de middentoner, deze moeten een overlap hebben om alle tonen goed weer te kunnen geven.
Als je zeker weet dat het goed zit, heb je misschien het verkeerde scheidingsfilter of is deze niet goed ingesteld, als de frequentie naar de verkeerde speaker gestuurd wordt kan de speaker er niet mee overweg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelf ben ik niet zo audiotechnisch (ik heb mijn set laten installeren door een kennis) dus ik zal je antwoord aan hem laten zien. Op de versterker kon ik wel een hele hoop instellen waar onder andere de hoeveelheid bass door de subwoofer en speakers... daar heeft hij ook mee staan spelen maar heb verder geen idee wat hij precies heeft gedaan, misschien dat het daar ook aan kon liggen? In elk geval bedankt voor je reactie!
RoMu heeft absoluut een punt, wil alleen aanvullen wat je kistruimte in je auto is? Heb je een op maat gebouwde sub? Ook de evt. constructie van je kist EN de plaatsing alsmede het type auto (106 of een SUV) waar deze in ligt zijn van belangrijke waarde (n).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben benieuwd (denk dat je dezelfde Logitech hebt als ondergetekende de Z5500 of de Z905) wat dát doet als je die aansluit in je auto met een stroomkabeltje door het raam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kist vult bijna de gehele kofferbak, er is nog amper plek over voor overige zaken. (Niet dat ik zo'n grote woofer nodig heb, maar ik kon 'm toch voor 4 tientjes overnemen van een vriend..) Verder issie niet op maat gemaakt, precieze afmetingen zou ik zo niet weten. De auto is een Mazda MX-3 coupé.
Ik heb idd de 5500, ben altijd al benieuwd geweest hoe deze klonk ten opzichte van de emphaser in de auto maar zoiets vind ik al gauw teveel moeite ;)