Kosten 2 wasmachines tegelijk draaien meer stroom dan 1 machine 2 keer?

Mijn vriend en ik hebben een discussie over het aanschaffen van een tweede wasmachine.
Volgens hem kost het meer aan stroom om 2 machines tegelijk te laten draaien die hetzelfde vermogen hebben dan 1 machine 2 keer achter elkaar te laten draaien.
Ik denk dat het niet uit maakt of je nou laten we zeggen 400 watt verbruikt in 2 beurten á 4 uur of 2 beurten tegelijk á 2 uur.
Wie weet dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het kost precies evenveel stoom, of je nu twee machines tegelijk laat draaien of een machine twee keer. Er zou nog een klein verschil tussen ontstaan doordat de eerste machine na een wasbeurt is opgewarmd, maar door het naspoelen van de machine koelt deze ook weer af. Waarschijnlijk is dat effect dan ook verwaasloosbaar. Toegevoegd na 18 seconden: verwaarloosbaar* Toegevoegd na 35 seconden: stroom* Toegevoegd na 28 minuten: Als je nu een tweede machine nieuw aanschaft, is deze nieuwe machine mogelijk wel energiezuiniger dan de machine die je hebt staan. De oude en de nieuwe machine gelijktijdig draaien kost dan zelfs minder energie dan de oude twee keer draaien.

Op het MOMENT VAN DRAAIEN kosten 2 machines natuurlijk dubbel zoveel stroom. Maar ook zijn ze dubbel zo snel klaar met de totale was. Onder de streep maakt het dus niet uit.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100