Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kosten 2 wasmachines tegelijk draaien meer stroom dan 1 machine 2 keer?

Mijn vriend en ik hebben een discussie over het aanschaffen van een tweede wasmachine.
Volgens hem kost het meer aan stroom om 2 machines tegelijk te laten draaien die hetzelfde vermogen hebben dan 1 machine 2 keer achter elkaar te laten draaien.
Ik denk dat het niet uit maakt of je nou laten we zeggen 400 watt verbruikt in 2 beurten á 4 uur of 2 beurten tegelijk á 2 uur.
Wie weet dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In een wasmachine van 400 Watt kan je slechts één onderbroek tegelijk wassen...
kierkegaard47
8 jaar geleden
@freekfluweel, Daarom willen ze dus waarschijnlijk ook een tweede :)
Utrecht
8 jaar geleden
Moet je alsnog elke dag wassen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mij lijkt een kleine wasmachine en een grotere qua inhoud de goedkoopste oplossing dat is het efficiënt 's er is wel kapitaal verlies maar bij uitval kan de andere tijdelijk extra draaien. Wasmachine op nacht stroom is altijd het goedkoopste tegelijk dan op nacht stroom maar pas op de piek belasting je stoppen moeten het wel aankunnen . Een nieuwere wasmachine is vaak wel efficiënter en heeft vaak eco programma's . 2 was machines kunnen vaak niet op een kleine Electra groep tegelijk draaien ook de watertoevoer moet genoeg druk houden en de afvoer moet het ook aankunnen . Voor dat je het leuk vind komt het ergens anders in huis omhoog . Heerlijke luxe problemen .
tinus1969
8 jaar geleden
Waar ik me meer zorgen over maak is de stoppenkast. Je hebt een extra groep nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stroom en energie worden hier wat door elkaar gehaald. Financieel is één zuinige wasmachine het voordeligst, vooral als je de twee wasjes er tegelijk in stopt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Het kost precies evenveel stoom, of je nu twee machines tegelijk laat draaien of een machine twee keer.

Er zou nog een klein verschil tussen ontstaan doordat de eerste machine na een wasbeurt is opgewarmd, maar door het naspoelen van de machine koelt deze ook weer af. Waarschijnlijk is dat effect dan ook verwaasloosbaar.

Toegevoegd na 18 seconden:
verwaarloosbaar*

Toegevoegd na 35 seconden:
stroom*

Toegevoegd na 28 minuten:
Als je nu een tweede machine nieuw aanschaft, is deze nieuwe machine mogelijk wel energiezuiniger dan de machine die je hebt staan. De oude en de nieuwe machine gelijktijdig draaien kost dan zelfs minder energie dan de oude twee keer draaien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op het MOMENT VAN DRAAIEN kosten 2 machines natuurlijk dubbel zoveel stroom.
Maar ook zijn ze dubbel zo snel klaar met de totale was.

Onder de streep maakt het dus niet uit.
(Lees meer...)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing