Waarom kun je een 'black light' (UV lamp) in het donker niet scherp zien?

Elke keer als ik in een discotheek sta vraag ik het mij af. Ik zie daar van die UV lampen aan het plafond hangen. Maar je kan gewoon niet scherpstellen op de buis. Deze is altijd wazig. Andere dingen in de buurt van de lamp zie ik wel perfect scherp, het ligt dus niet aan mijn ogen ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

UV licht is onzichtbaar. Maar er komt bijprodukt vrij, een donkerblauwe/paarsige gloed. Het menselijk oog kan niet goed scherpstellen op deze kleur. Het wordt binnen het glasachtig lichaam van de oogbal diffuus.
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar waarom kan het oog niet goed scherpstellen op deze blauwe/paarse kleur? Want bij een blauw/paarse lamp lukt het prima (net even getest met een Philips LivingColors lamp).
AWM
13 jaar geleden
Omdat er bij die blacklight volkomen monochroom licht straalt.
Bij de gewone lampen niet.