Welke weerstand heb ik nodig?

Ik wil oude computer boxen op oplaadbare batterijen laten werken. De boxen hebben een voltage van 9 volt en een ampere van 0,7 A. de batterijen die ik heb zijn 11,1 volt en 3 A. weet iemand welke weerstand ik nodig heb?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

De versterker in de boxen (niet de boxen) werkt met een spanning van 9V.
Daar mag je niet (teveel) aan tornen. Je moet dus 2,1V wegwerken.
Het aantal Ampères is afhankelijk van je volumeknop.
Nul Ampère als het volume dicht staat, 0,7 Ampère bij maximaal volume. Die stroom wordt geregeld door de versterker, en daar heb je niet veel mee te maken.

Die spanning mag je niet wegwerken met een weerstand, want de spanningsval over een weerstand is afhankelijk van de stroom.
Je kunt die spanning wegwerken met een (Zener)diode.
Over een simpele diode staat een spanning van 0,7 Volt. Over drie diodes ( -->| ) in serie is dat 2,1V. Dat is dus precies wat je wilt wegwerken.
Schema: Batterij +11,1V --- -->| -->| -->| --- 9V Versterker
Voor een maximale stroom van 0,7A neem je dus dioden voor 1A.

Toegevoegd na 14 minuten:
Mogelijk is de spanningsval over een diode wat groter, en kun je volstaan me 2 dioden. Gewoon proberen.
Het kan ook zijn dat de versterker geen probleem heeft met 11,1V. Meestal is dat niet zo kritisch.
Reddie