kun je met een wit doek geel licht wit maken ?

ik heb een led lamp kleur 400k en die is nog best wel geel. als ik er een wit doek voor zou doen die wat doorzichtig is kan ik dat licht dan wit maken ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat kan alleen door blauw licht toe te voegen. Andersom kan wel. De meeste witte LED's zijn blauwe LED's, waar een gele fosfor voor zit. Hoe meer fosfor, hoe geler het licht.

Antwoorden (1)

Nee, dat kan niet. Het licht zal door een witte doek minder fel worden, maar niet van kleur veranderen. De enige manier om geel licht witter te laten worden, is om het te mengen met licht in een blauwere tint.
Ook een lichtblauwe doek of lichtblauw glaasje voor de lamp gaat niet werken. Je krijgt dan groenig licht.

Toegevoegd na 7 minuten:
De kleur van licht wordt uitgedrukt in 'graden Kelvin' (K).
400k kan niet. Je bedoelt waarschijnlijk 4000K.
Je lamp kan wel een lichtsterkte hebben van 400 lumen.

Overigens is het wel mogelijk om wit licht méér kleur te geven door het door een gekleurde stof (textiel / glas) te schijnen.