Charles Tellier ontwikkelde de eerste bruikbare koeling voor levensmiddelen.

Louis Abel Charles Tellier, beter bekend als Charles Tellier (Amiens, 29 juni 1828 - Parijs, 1913) was een Frans ingenieur, uitvinder en ondernemer.

In 1856 verdiept Tellier zich in het werk van Faraday, die in een laboratorium een temperatuur behaalde van –11 °C, en dat van Thilorien, die door condensatie de temperatuur kan doen dalen tot –79 °C. Twee jaar later maakt Tellier zijn eerste koelmachine, die koude voor thuisgebruik en industrieel gebruik kon produceren, door middel van de omloop van gecondenseerd ammoniakgas. Dit was een uitvinding van grote betekenis voor de moderne wereld. Ze werd voortdurend verbeterd en in 1865 bouwde Tellier een machine voor de mechanische samendrukking van gecondenseerd gas en bouwt deze in in de fabriek van meester-chocolademaker Menier.

Charles Tellier heeft de methode ontdekt én op punt gesteld voor het koelen in stappen, die een vloeistof makkelijk condenseerbaar maakt. Meer bepaald zwavelanhydride, dat wordt gebruikt voor de condensatie van een andere vloeistof die veel moeilijker condenseerbaar is, zoals koolstofanhydride. Dit beginsel zal twintig jaar later bruikbaar worden gemaakt.
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Mooi antwoord. Plus.
Antoni
7 jaar geleden
Dank je.