Hoe kan ik er voor zorgen dat niemand mijn computer kan besturen?

Een oude vriend van mij heeft een tijd geleden onze nieuwe router geïnstalleerd en onze computers schoon gemaakt met enkele aanpassingen. Maar ik ben er achter gekomen dat hij op een of andere manier op mijn pc kan komen zonder mijn toestemming en doen en laten wat die wilt. Ik heb teamviewer verwijderd maar ik betwijfel dat dit het probleem heeft opgelost.

Wat kan ik er aan doen dat dit niet meer gebeurd qua beveiliging?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Ritsuka
7 jaar geleden
Stekker van muis, toetsenbord, en internet er uit trekken ;)
Pieter2011
7 jaar geleden
Ik zou om te beginnen de pc in de veilige modus scannen met:
http://www.antimalwaresoftware.nl/handleidingen/malwarebytes-anti-rootkit-mbar-handleiding/ (gratis)
https://nl.malwarebytes.com/ (kies voor gratis versie)
http://www.surfright.nl/nl/hitmanpro (gratis proefversie)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Pieter: Ja goed advies... die tools gaan zeker RealVNC, RemoteAdmin, Solarwinds, Spiceworks o.i.d. als malware onthullen...Een soort schijnveiligheid probeer je hier te adviseren. Ik zou namelijk beginnen om de firewall eens onder de loep te nemen, immers moet die oude vriend de computer via de firewall in komen...
En daarna van buitenaf een Retina Security Scan op m'n IP doen...

Antwoorden (1)

Als iemand teamviewer gebruikt, zul je dat als gebruiker ook merken. Als je dat nooit heb gemerkt met teamviewer, dan gebruikt hij een andere methode. Merkte je dat wel met teamviewer, dan zal in dit geval het verwijderen van dit programma voldoende zijn.

Uiteindelijk kan je nooit helemaal iemand blokken. Ik vraag me af waarom hij dit doet en heb je hem er al mee geconfronteerd?

Een nieuw IP adres kan ook helpen bij bepaalde methodes om een computer binnen te dringen.

Hoe krijg je een nieuw IP adres?

Probeer dit stappenplan:
http://nl.wikihow.com/Je-IP-adres-veranderen-(Windows)

Andere tips kunnen ook, maar dat zal hier niet werken. Want hij heeft de PC geregeld en dus zal hij die openingen er ook in gezet hebben en het is niet te doen om van een afstand te zien waar die openingen zitten. Als dit de methode was dan. Dus kan wel zeggen zorg dat je firewall werkt, maar als hij van deze methode gebruik maakt, zit het gaatje voor toegang daar ook in. Wat dan wel zou kunnen werken, neem een andere firewall. Die heeft dan niet zijn instellingen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Een nieuw IP adres kan ook helpen bij bepaalde methodes om een computer binnen te dringen." Helpt niks, programma's zoals TeamViewer werken outbound, dat wordt standaard toegelaten. Policies zitten vaak op het inbound verkeer. "Want hij heeft de PC geregeld en dus zal hij die openingen er ook in gezet hebben en het is niet te doen om van een afstand te zien waar die openingen zitten." Nee, is niet nodig, zie bovenstaande uitleg. Trojans zetten ook geen poorten open door automatisch in te loggen op de je router en stellen ook niet automatisch de port-forward in.
Maar omdat het om outbound traffic gaat kan een trojan ongehinderd z'n gang gaan.. Sub7 was zo'n fijne tool die dat kon. Reverse SSH is ook zo'n mooie, je zet vanuit de computer van je slachtoffer een SSH sessie op naar een gewenst adres, en via dat adres kun je weer terug op de van binnenuit geopende poort terug de PC in.... Kortom je geeft allemaal onzin tips waar je niets aan hebt.... Ik zal je niet minnen, want ik ben de flauwste niet. :-)