Mijn rookmelder geeft nu al een week het signaal batterij vervangen, hoe lang gaat hij daarmee door?

Men heeft de rookmelder indertijd geplaatst tegen het op 4,5 meter hoge plafond en heeft hem 'in de verf' gezet, is dus niet meer open te krijgen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.2K
TurfGraver
7 jaar geleden
Dat kan nog wel een poos doorgaan (weken).
ronron1212
7 jaar geleden
Die krijg je echt wel open alleen een lange trap nodig
Thecis
7 jaar geleden
@ronron1212
Is inderdaad altijd open te krijgen. Wellicht heel lang hoog springen? :D
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt! Er is al iemand bij geweest op een hoge ladder, die heeft het dichtverven geconstateerd, kreeg het ding dus niet open. Ook niet door er op de tikken ed.
ronron1212
7 jaar geleden
Had hij het eraf moeten trekken en meteen een nieuwe kunnen monteren.
Erna55
7 jaar geleden
De frequentie van melding neemt toe. Wanneer de batterij bijna leeg ik dan piept hij onafgebroken en zeer luid.
Mijn buren waren op vakantie toe bij hen de rookmelder afging. Dat geluid dringt lang en hard door. Wanneer je het ding niet " gewoon " open krijgt, kun je hem mogelijk met wat meer geweld open krijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is wel - als ik het zeggen mag - behoorlijk dom gemonteerd..... Dan zou ik denk ik er voor kiezen hem maar gewoon dood te laten gaan (en te laten hangen) en een nieuwe rookmelder op een beter toegankelijker plaats te monteren.
ronron1212
7 jaar geleden
Dat geluid kan dus nog heel lang blijven door gaan @Marleen
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik heb er ook 1 op zolder hangen. Kan ik ook niet bij met een ladder :-(
Zo heb ik hem bij het huis gekregen (nieuwbouw) Ik hoop dat die van mij geen batterij heeft omdat hij op de netspanning zit. Maar ik heb van horen zeggen dat elke rookmelder ook een batterij heeft in geval van stroomuitval.

Antwoorden (3)

Tot je er een nieuwe batterij in hebt gedaan. (Of tot de batterij echt helemaal dood is). Er zit namelijk nog wel WAT sap in, maar niet veel meer. Meer dan genoeg om dat knipperlampje een hele tijd (dagen, zoniet weken) te laten werken, maar met wat pech net niet meer genoeg om alarm te slaan als dat nodig is.
En dat signaal krijg je niet voor niets ; even een nieuw batterijtje er in dus, dan kan hij weer jaaaren mee.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
@Marleen hij zit dicht geschilderd lees even de reactie en de vraag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor het meedenken!
Kan wel paar maanden duren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ha, ha, ha, vrolijkerd! Hij kan ook opeens in de alarmstand overgaan en dan ben ik nog verder van huis. Geweld dus...
De meeste rookmelders zijn niet bedoeld om over te schilderen. Niet omdat je 'm dan niet meer open krijgt, maar omdat het de openingen voor de rook kan afsluiten en omdat de oplosmiddelen in de verf het rook-detectie-materiaal kunnen aantasten. Bij latex op waterbasis zal dat laatste meevallen, maar door de dikke latex worden wel openingen afgesloten.
Los van die verf is het sowieso goed om een rookmelder om de zoveel jaar te vervangen. Sommige modellen om de 10 jaar, sommige (goedkopere) al om de 5 jaar. In de loop van de tijd komt er stof in zo'n ding en sommige systemen werken met chemische materialen die gewoon langzaam hun werking verliezen.

Dus: nieuwe rookmelder kopen, ladder regelen, oude ding eraf slopen en nieuwe monteren. De nieuwe kan misschien op een plek waar je er beter bij kan, maar belangrijkste is dat het apparaat komt te hangen op een plek waar de rook er bij komt als er ergens in huis brand ontstaat. Rook is warme lucht en gaat omhoog, dus meestal is de beste plek ergens hoog in het huis.